NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blixnabb
#1307092
Ser inga större problem med bilen (på de bilderna och via nätet), flexifuel har både för och nackdelar vilket man får ta i beaktning, slå en signal till förra ägaren och hör hur den varit.
Helskinn har även det sina för och nackdelar.
Annars gäller det väl att se upp med allt annat som var problem med på V50/S40N/C30
Ligger nog lite i överkant prismässigt, se till att få med vinterdäck och pruta ner den till 50-52, C30an är av någon anledning betydligt billigare än ex V50.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1307104
Ac:n har väl varit lite av en svag punkt på dessa modeller, samt lite el-strul. Men det ör som vanligt o kolla så allt fungerar.

Helskinn ser jag bara fördelar med men allt är högst subjektivt. Vet inte varför 1.8f skulle vara negativt, kör på ett bränsle som passar dig och få dessutom lite mindre skatt att betala.

Som sagt, lite prut och däck till sommar och vinter. Bort med bilhandlartexket på nummerskyltshållaren och skulle du tröttna på trädetaljerna i kupén är de lätta att byta sen
av Nalleman64
#1307180
Har själv enbart positiva erfarenheter från de många år jag körde C30. Enda som krånglade lite var dieselvärmaren men när det väl blev ordning på den gick även den felfritt. Dessutom var skatten hög eftersom det var en diesel med automatlåda.

Inget av ovanstående blir ju något problem på "din" bil. Lite opraktiskt med tredörrars om man ofta har folk som åker i baksätet (vilket jag aldrig hade) och de enormt klumpiga dörrarna (märks på trånga P-platser).

Den bil du är intresserad av tycker jag verkar väldigt fin och med ett lågt miltal. Priset låter inte orimligt högt men lite prutmån borde det finnas. Svaga punkter generellt hittade jag inga på min men AC:n som redan nämnts samt generatorer och oljefällor verkar ställa till en del problem för andra.
C30 ansågs åtminstone tidigare vara en av Volvos mest problemfria modeller.

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]