NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1306589
Hej,

Har under vintern upplevt en tröghet och ett motstånd när jag lägger i ettans och tvåans växel, man får i regel lätt "slita" i växlarna medan restan av växlarna faller in utan ansträngning.

Vid ett tillfälle vid uppväxling från ettan till tvåan när jag kopplat ur så började växelspaken "fladdra" innan jag fått ur den ur ettans läge, detta har dock inte hänt någon mer gång

Köpte bilen begagnad förra sommaren och upplevde då inte alls dessa problem innan vinterkylan kom.

Har nån något tips på vad det kan vara? Bilen är C30 eDrive -10 har rullat 9000 mil och servad enligt Volvo.

Tack, Niklas
#1307857
När du har problem att få i växeln.

Stäng av motorn, men låt kopplingspedalen förbli nedtryckt.
Utan att släppa upp kopplingspedalen, testa om det går att lägga i växeln.

Om det funkar då, så är det antagligen lamellen som kärvar. Den sitter monterad på den splinsade ingående axeln till växellådan.

Om du har detta problem är det oftast lika bra att byta koppling m.m. samtidigt, då merkostnaden är begränsad.
Kopplingsbyte och samtidigt smörja axeln är ett standardjobb. Kostnaden varierar dock mycket mellan olika verkstäder.

Det som händer om lamellen kärvar i splinsen är kopplingen inte kopplar ur ordentligt. Motorn driver därför ingående axel till växellådan och växlarna kärvar som en följd av detta. Då motorn stängs av stannar axeln och växeln kan läggas i utan att kärva.
#1308867
Tacksam för svar!

Angående lamellen så känns det ju tråkigt om de inte håller mer än 9000 mil men man vet ju aldrig hur bilen blivit körd av andra ägare. Det går smärtfritt att växla med motorn av och kopplingen nere.

Nu när vårvärmen kommit så märker jag skillnad då de är lättare att växla från kallstart dock inte utan motstånd och ibland svårt att ”hitta in” i ettan och tvåans läge. Vid längre körning och fullt uppvärmd olja så går det dock betydligt enklare.

Står inför ett kamremsbyte, är det läge att ta kopplingen i samma veva isåfall eller blir det lika stort jobb oavsett.

Tack!
#1308941
Att lamellen kärvar på axeln är ingen direkt förslitning, det är mera smuts och kanske oxidation. Körstil påverkar sannolikt inte heller. Du verkar ju hur som helst inte drabbats av problemet så det finns ingen anledning att rekommendera kopplingsbyte. De problem du har att hitta växlar kan bero på problem med länkaget mellan spak och växellåda. Kolla upp detta!

Kamrem byts med motorn på plats men det blir enklare med motorn urlyft. Om man inte lyfter ur motorn för koppplingsbyte på din bil, vilket jag inte tror, så finns ingen stor samordningsvinst och som sagt det finns inget som tyder på att du har problem med kopplingen.
#1308944
Nu drog jag mig till minnes att farsan hade samma problem på sin V40 -00. Svårt att hitta växlarna och lite sladdrig spak. Det visade sig bero på att en plastbit under växelspaksdamasken halkat ur sitt läge. Sannolikt satt det fel från fabrik. Jag vill inte påstå att du har samma problem, med med lite tur kan det vara ett liknade problem. En verkstad kan säkert kolla upp bilen och ge dig råd om lämplig åtgärd.

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]