NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1300197
Volvo V50 2,0D årsmodell 2010 (automat).
Jag är okunnig och skulle verkligen uppskatta lite hjälp och råd.

När jag startade bilen en morgon så hade helt plötsligt ett vinande/tjutande ljud uppstått på endast låga varvtal (ca 1000-1300rpm). Ljudet försvinner när jag gasar på över 1300rpm och uppstår både i neutralt läge/parkering och med växel/drive i.

Jag har testat att köra en längre tid, från 10 min till 40 min och ljudet försvinner inte när bilen blir "varm". Bilen verkar gå fint i övrigt och inga felindikatorer lyser. Jag har testat att stänga av fläkt/AC och ljudet kvartstår.

Öppnade huven och tror mig kunna lokalisera ljudet till vänster sida (om man står vid/framför motorhuven).

Multimeter visade följande:
- 12,02 på batteri vid avstängd bil
- 14,48 efter att bilen hade varit ingång ca 5 min och några gasningar
- 12,82 avstängd bil efter cirka 10 min körning



Tacksam för all hjälp.
Senast redigerad av 4 Connexionbasic, redigerad totalt 0 gång.
#1300622
Det låter som en dålig spännrulle, möjligen generatorn.
Lyssna med stetoskop. (en tunn slang med t.ex en lång skruv i ändan, hålls mot objektet, och andra änden av slangen i öret, akta fingrar och dylikt)
Eller ta bort multiremmen (agregatremmen) , start motorn, varva upp lite och lyssna.

Är ljudet kvar, är det troligen en av kamremmens spännrullar.
Om oljuden försvann, är det troligen agregatremmens spännrulle som låter, om det inte är generatorn. Kompressorns remskiva låter ofta lite annorlunda.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]