NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktor123
#1316903
Har samma felkod.
p2008 på min volvo v50 2008 1.8f . Är inte speciellt bilkunnig men lär mig fort och är guldmedaljör i googlande.
Hursomhelst....

Köpte beg. spjällhus på skroten och rengjorde det, monterade och sedan släckte felkoden. Som kom tillbaka.
Har inte märkt av ryckningar eller konstiga symptom som jag läser att många upplever.. men den där förbannade motorlampan dyker upp hela tiden vilket stör mig.

Köpte en Vakuum/magnetventil (är det ngn skillnad?) online precis i nyskick för 250kr+frakt (den på bild) Är jag helt ute och cyklar eller behöver jag 2 stycken + metallplattan, och behövs det kalibreras något?
Bilagor
volvo_v50_2007_vakuumventil.jpg
volvo_v50_2007_vakuumventil.jpg (14.19 KiB) Visad 894 gånger
av andenanden
#1316905
Byt båda.. Kostar 800 på Volvo. Behöver inte kalibrering bara släck lampan när du bytt
av viktor123
#1324761
hm. bytte ut dom, lampan var släkt i en vecka sen kom den tillbaka lite oväntat. Tog en titt igen och såg att en slang till vakuumventilerna ser lite torrsprucken ut, kan de vara boven? Är den svår att hitta delar till / byta själv?
av andenanden
#1324765
Ja det kan ju vara problemet! Dock väldigt svårt att svara på. Vet tyvärr inte var man kan få tag i en sådan slang.. Prova att tejpa med isoleringstejp och släck lampan med en obd2 felkodsläsare. Min har varit släckt sedan jag bytade magnetventilerna och det är flera månader sedan.
av John123
#1337992
Tack till er som skrivit i denna tråd!
Motorlampan på min V50 tändes för drygt en vecka sedan, kollad felkoden och det var P2008. Googlade lite och hittade denna tråd.
Felsökte lite på bilen, efter tipsen här, och vid första kontroll så mätte den bakre ventilen ca 60 ohm och den främre ca 30 ohm, blev då lite osäker på om det verkligen kunde vara ventilerna. Nollställde felkoden, men efter några mils körning och några start och stopp av motorn så tändes motorlampan igen. Mätte ventilerna igen och då var det avbrott i den bakre ventilen, den främre mätte fortfarande runt 30 ohm.
Nu har jag bytt ventilerna och efter några kilometers körning och stopp och start av motorn så slocknade motorlampan av sig självt. Bilen har tidigare (flera tusen mil innan motorlampan tändes) känts lite svag på tomgång när jag skulle iväg och den stannade lite för lätt. Efter bytet blev det märkbart bättre, motorn drar på lite själv när rullar iväg på tomgång. Så troligen har en av ventilerna fungerat dåligt även innan motorlampan tändes.
Bilen är en -06 och har gått ca 15500 mil.
av Okalettos
#1385130
Hej!

Någon som vet vad solenoid-vaccum-ventilerna/givarna heter i Haynes verkstadshandbok?

Det närmaste jag hittar i boken är "MAP - givare för absolut tryck i grenröret/insugningsluftens temperatur".. Men den har ju inga vaccum-slangar på sig..

V50 1.8F

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]