NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av julgranen
#1293424
Hej, jag har fått för några dagar sen felmeddelande på skärmen, det verkar vara ett lampfel bakre dimljus, jag har kollat i säkringar panel men jag hittar inget dimbakljus. Har nån stött på det här nån gång? Volvo v50 08 1.8f
Användarvisningsbild
av SvenB
#1293483
I din instruktionsbok sidan 212-213, ser du hur du byter lampor bak ;-)
#1296013
Tja, hej jag har nu bytt dimbakljus lampa och problemet fortsätter. Vad kan det vara nu? 🤔🤔🤔 Jag menar det säger fortfarande lampfel dimbakljus. Vart sitter säkringen på dimbackljuset? Om någon vet.
#1297008
Har exakt samma problem. Får felmeddelandet varje gång jag slår på tändningen. Dessutom lyser den lilla dioden på knappen för att slå på/av bakre dimljus konstant. Trycker man på den händer ingenting. Ibland blinkar dock lampan på instrumentpanelen som indikerar att dimljus är på till någon millisekund. Men tänds aldrig.
av Roshall
#1315881
Hej! Jag har samma problem! Jag tror att detta kan bero på felkopplad släpkontakt som skickade ström bakvägen in i bilen (lampan för bakre dimljus började lysa i displayen när jag körde). Kan panelen för hel-, halv och dimljus gått sönder eller finns det andra saker som styr det bakre dimljus exempelvis relä eller någon halvledarkrets?
Någon som har elschema över bakre dimljus?
av spajder
#1322906
Hej,

Jag har exakt samma fel. Det uppstod när jag köpte en begagnad släpvagn. Får felmeddelandet varje gång jag slår på tändningen. Dessutom lyser den lilla dioden på knappen för att slå på/av bakre dimljus konstant. Trycker man på den händer ingenting och lampan är hel. Någon som vet vilken säkring det är till dimljus bak, jag hittar inte det i instruktionsboken och vill dubbelkolla så den inte är trasig?

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]