NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1291225
Hej

Vill minnas att jag förra året brukade starta min motorvärmare någon timma innan jag skulle iväg, ochmotorn var då varm när jag startade.
I år däremot så har jag utökat till som mest 4 timmar inne jag ska iväg.
När jag vrider på tändningen sen så går tempmätaren upp ett eller två sträck, och när jag startar bilen så sjunker den i botten.
Någon värme från fläkten är inte att tala om.

Är det bara att byta motorvärmare (klarar en amatör det själv?) eller finns det något jag kan kolla eller testa först?
#1291228
Motorvärmaren är väl designad för att på ca 2 timmar få upp motortempen 20grader över yttertemp. Har aldrig varit med om att en elmotorvärmare får upp tempen i motorn till "ideal" gångtemp. Möjligtvis ideal starttemp på ca 20grader.
#1291263
Det är möjligt att jag hade den igång två timmar vinterns.
Det jag menar är att jag märker en tydlig skillnad.
Trots att jag låtit den stå på halva natten så får den minimal värme mot vad den på en (eller kanske två) timmar fick upp förra vintern.
Bortsett från det lilla som mätaren stiger när jag vrider på tändningen så märks ingenting.
Den blir inte varm snabbare än om jag startar utan att ha haft värmaren igång.
#1291280
För några år sedan gjorde jag ett experiment. Det var vinter och ca -17°C. Jag kopplade i motorvärmaren och lät den sitta där. Nästa dag var det betydligt varmare, bara ett par minusgrader. Men värmaren hade suttit i mer än ett dygn.
Jag mätte på motorblocket med en IR-termometer. Det var 30°C.
Varmare än så blir det alltså inte med moderna motorvärmare. Min motorvärmare, en fabriksmonterad Calix är på 418 Watt. Du kan räkna fram effekten med följande formel: P = U2/R.
P betyder Watt (i detta fallet). U2 betyder spänningen i kvadrat, alltså 230 volt x 230 volt = 52 900. Mät sedan upp R (Ohm)Ohmtalet på dom två stiften som inte är jord, med en multimeter. Det gör du lämpligast i kabelintaget där du normalt ansluter kabeln. Kabeln skall du inte ha i närheten i detta läget. Men då delar du 52900 med det uppmätta Ohmtalet. Då får du fram effekten på motorvärmaren. Har du annan utrustning till motorvärmaren, t.ex en kupévärmare så får du koppla bort den när du mäter. Annars blir det fel.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]