NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1290711
Hej!

Jag har en V50 2.0d 2007, som gått ca 20700 mil.

Jag kan inte säga att jag är särskilt förtjust i den, den har spökat en del för mig.
Nu idag kom ett problem som inte varit innan. Först började den tveka på gaspådrag, för att sedan bli sämre och sämre.
Det är svårt att få den att varva över 3000 varv, med växel i.
Ibland fungerar det på ettan, men när jag lägger i tvåan kan det bli omöjligt att få den över 2500 varv.

Om jag kör försiktigt märks det inte.
Kör jag som vanligt, tänds också "motorsystem service erfordras".
20190106_151725.jpg
20190106_151725.jpg (448.5 KiB) Visad 2492 gånger
Denna går att släcka med "info" knappen och återkommer sedan inte, hur jag än kör.
Förrän jag startar bilen igen då.
Motorlampan tänds inte.

Denna filmsnutt är tagen med gasen i botten, på tvåans växel:
https://photos.app.goo.gl/JC2KJuDgPT3orfwE7

Som det märks så ökar och sjunker varvet lite oregelbundet, men varvar absolut aldrig ur.
Här känns det som om det skulle vara något med bränsletillförseln, liksom.
Som en gammal traktor som inte får tillräckligt med diesel, på grund av skräp i filtret.
Bränslefiltret är bytt för inte alls så länge sedan, har inte i huvudet exakt när.

Denna film är fullt spett från ettan, med uppväxling till tvåan (varvandet först är från att jag glömt lägga i växeln...):
https://photos.app.goo.gl/GrPsByoLsnUABTU77

Han orkar alltså inte.
I det senare klippet är det uppförsbacke.
Innan dess klarade den på plan väg att varva ur på ettan, men inte tvåan.

När jag kollar felkoderna genom den "dolda" menyn, står det DTSC in veichle:
mvh Alex
20190106_151409.jpg
20190106_151409.jpg (377.9 KiB) Visad 2492 gånger
Men när jag vandrar i menyerna med info-knappen, får jag inga koder.
Motorlampan är inte tänd någon gång, utom vid tändning på, som på bilden då.

När jag läser av med Vida, så får jag följande:
20190106_152324.jpg
20190106_152324.jpg (1.65 MiB) Visad 2492 gånger
20190106_152330.jpg
20190106_152330.jpg (1.67 MiB) Visad 2492 gånger
Som jag läser dem är det inget som har med motorn att göra.
Jag har nollställt alla koder "erase all", dock verkar de här inte försvinna.
Gör jag fel kanske?
Trycker "erase all" under flik "initial state".
Har också testat att rensa en och en, tex CPM, alltså parkeringsvärmaren, men får inte bort de koderna.


Jag inser att det finns en hel del trådar om liknande fel på de här vagnarna.
Dock tycker jag mig märka att de är oavslutade, antingen har folk bytt bil eller att Volvo trollat till något oklart.

Vad jag kan bistå till detta forum är en ordentlig felbeskrivning, felsökning, fotografering samt filmer, om tillämpligt.
Ett tydligt besked på vad det var som var fel, såvida det löser sig.

Ingen oavslutad tråd alltså.

Hoppas någon vill bistå.

Ha en fin dag!
Senast redigerad av 1 buurt, redigerad totalt 0 gånger.
#1290725
Tja, det börjar ju pinsamt.

Efter att ha friskat upp minnet med hur man gör med felkoderna, insåg jag att jag inte läst in de nya, utan var på en tidigare avläsning och röjde.
Nåja, så är det för mig, ibland.

Ny avläsning gav ju mer relevant info, skulle jag säga:
20190106_164657.jpg
20190106_164657.jpg (2.65 MiB) Visad 2479 gånger
Detta blev kvar efter jag nollat koderna, testkört en sväng och läst igen:
20190106_165920.jpg
20190106_165920.jpg (2.32 MiB) Visad 2479 gånger

Den första, "Particle trap faulty signal" kan jag eventuellt ha en idé om.
Jag hade loss katalysatorn och partikelfiltret för att byta flexröret, häromdagen, har inte kört sedan dess, utom till tvätthallen, 20m.
En idé, som Vida föreslår också är att slangarna till partikelfiltret, som går till undertryckgivaren, är växlade.
Ska kolla detta, naturligtvis.

Den andra "Turbo control faulty signal" är jag mer tveksam till.
Vida föreslår kontroll av vacuumslangar, anslutningar, etc.
Kommer naturligtvis kontrollera att jag inte råkat göra något under.
Katalysatorn sitter ju mot turbohuset.
Tyckte jag var noga, får i alla fall dubbelkolla detta.

En annan sak är att jag motortvättade bilen i samma veva.
Jag inser ju att det kan hända saker då, men jag var ganska försiktig och med inte alltför våldsam stråle.
Har kollat anslutningar till både undertrycksgivaren och turbotrycksmojen, utan anmärkning.

Återkommer efter morgondagens kontroll.
#1290912
På skrotet igen idag.

Skräp bakom verktygen ledde till att slangarna till undertryckskännaren för partikelfiltret gav fel värden.
Korrigerade detta och hittade även 2 vacuumslangar som var loss.

Detta felsökte jag genom att lossa slangen på en givare och suga i den, då ska ju hela systemet vara tätt, det vara det inte.
De satt under luftmassemätaren, en bit ner, så de var besvärliga att nå.
Det går att se, lovade ju bilder:
20190107_120922.jpg
20190107_120922.jpg (479.61 KiB) Visad 2418 gånger
Lagat och klart.
Trodde jag.

Ut på vägen.
Mycket piggare, svarade fint på gas och så vidare.
Körde den varm i lugnt tempo och testade sedan med fullt spett. Fiasko.
Bilen hoppade till och betedde sig illa på olika sätt, varvade inte ens över tomgång ett tag.

Läste av koder och då hade jag fått ett knippe nya:
20190107_130859.jpg
20190107_130859.jpg (1.32 MiB) Visad 2418 gånger
Den första är ju till dieselvärmaren, bara att glömma.
De följande två är ju mer allvarliga med sina röda ljus.
Jag funderade lite och läste på.
En gemensam nämnare var "blocked fuellines". I det ingår ju filter, tänkte jag.
Det var ju bytt för inte så länge sedan, kanske 2000 mil.
Tog isär ändå och tur var det.
20190107_142653.jpg
20190107_142653.jpg (549.62 KiB) Visad 2418 gånger
Veckningarna är väl av vatten eller liknande, det röda är säkert någon slags biologisk förorening, alger.
Testade att suga genom filtret och det var tvärstopp.

Skönt, tänker jag naturligtvis. In till stan, köper ett filter och slänger i (efter att ha gjort rent allt, naturligtvis).

Läser på hur man luftar. Då jag inte har en fin tanktömmare med verktygsnummer *** från Volvo, fick jag improvisera.
Youtube föreslår dammsugare, så jag testade det. Alltså lufta genom filtret och högtryckspumpen, på returen, som det står i manualen.
Inte en chans.
Fyllde filterhållaren manuellt och även slangar, mm med en spruta, ingen förbättring.

Tog min oljetömmare som ger ett extremt sug, men det finns inte en chans i hel***e att få igång bilen.
20190107_181618.jpg
20190107_181618.jpg (736.16 KiB) Visad 2418 gånger
20190107_181622.jpg
20190107_181622.jpg (524.91 KiB) Visad 2418 gånger
Den lilla luftbubblan som ligger innan högtryckspumpen, rör sig inte en millimeter.
20190107_181620.jpg
20190107_181620.jpg (611.73 KiB) Visad 2418 gånger
Det blir ingen skillnad om jag kör på starten med vacuumtrycket i liksom, bubbaln rör sig inte alls.

Sk*tbil är min inställning nu.

Jag behöver alltså akut hjälp med detta.
Trycksätta tanken tror jag inte på, undertrycket i sugen skulle vara effektivare, anser jag.
Dock är jag ändå inne på det.
Då är frågan hur jag får loss anslutningen på högtryckspumpen?
Det sitter ett litet plastclips som håller mässingsböjen på plats, den lossade jag.
Kände lite på vinkeln, men tycker det känns mysko att bara dra loss den.
Någon som vet?

Eller är det rätt att suga, fast det behövs mer undertryck?

I så fall behöver jag tips på en pump som klarar detta.

Mvh Alex
#1291142
Hej,
Jag hade samma problem med att få dieseln genom systemet efter at jag bytt bränslefilter.
Om man ska göra det riktigt, så är detta, https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000036546, nog bästa lösningen, men snål som man är så fick det bli ett billigare alternativ.

https://www.biltema.se/bat/batmotor/bra ... 2000021067
Plocka bort den ena kopplingen och pressa fast den mot return (gröna kopplingen) på bilen och pumpa så länge du orkar eller tills det kommer bränsle. Lyckades få igång bilen efter några försök.

Alternativt om du kan få fatt i en lös adapter att koppla samman slangarna så du får ett tätt system mellan motorn och bränsleblåsan, så du snabbare kan få ut luften.

//Patrick
#1291229
Puttemjuk skrev:Hej,
Jag hade samma problem med att få dieseln genom systemet efter at jag bytt bränslefilter.
Om man ska göra det riktigt, så är detta, https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000036546, nog bästa lösningen, men snål som man är så fick det bli ett billigare alternativ.

https://www.biltema.se/bat/batmotor/bra ... 2000021067
Plocka bort den ena kopplingen och pressa fast den mot return (gröna kopplingen) på bilen och pumpa så länge du orkar eller tills det kommer bränsle. Lyckades få igång bilen efter några försök.

Alternativt om du kan få fatt i en lös adapter att koppla samman slangarna så du får ett tätt system mellan motorn och bränsleblåsan, så du snabbare kan få ut luften.

//Patrick
Tack!

Fast detta är ju precis vad jag gjorde ovan, fast med extremt mycket kraftigare sug än en gummiblåsa.

Nu är detta löst ändå.
Efter en lång dag i garaget igår, fungerar nu "bilen".
Det blev för sent igår för att skriva inlägget.

Jag gav mig på det igen, försökte lufta och tyckte att jag fick igenom en del bränsle, men bilen vägrade att starta.
Satte mig och funderade och tänkte att det är något som inte stämmer.
Läste av felkoder igen, för att se vad den tyckte och jösses!
Förmodligen var det så att när jag malt på starten så batteriet blivit lågt, så tappade bilen greppet.
Det som troligen ställde till det, om jag utläste felkoderna rätt, var att immobilisern gått in på något vis.

Jag stängde alla dörrar och luckor, låste bilen och låste upp igen med fjärren.
Då startade den!

Vilken röra denna bilmodell verkar kunna vara.

Monterade ihop allt igen och testade på väg.
Vilken schwung, vilken kraft!
Bränslefiltret var absolut orsaken till tvekan.

Men säg den lycka som varar (i alla fall om man äger en V50).
När jag provocerade den, alltså körde fullt spett så tändes "motorsystem service erfordras", min gamla kompis-text... samtidigt som bilen nästan tvärdog.

Tillbaka igen och läste av.

Partikelfilter tätt.

Jojo, det tror jag inte på.
Hade loss detta innan och inspekterade och det såg kanonfint ut.
Dessutom är det bytt för inte sjukt länge sedan.
Mätte ppm i undertrycksfällan och det låg på ungefär 35 på tomgång. Alldeles för högt, enligt bok.
Körde en sotförbränningscykel i Vida.

I början rök det en del, som det ska, för att sedan bli färglöst.
Process klart, läste av ppm. nu ca 55...
Alltså har det, enligt mätare blivit mer motstånd efter regenereringen.
Tror inte på det alls.

Körde ut och provocerade och nu får jag inga meddelanden alls, hur jag än körde.

Dåså tänkte jag.
Bokade en besiktningstid och backade ur garaget.
Då ryckte jag av handbromswiren.
Bokade av tiden.

In till stan, köpte, monterade ny, bokade ny tid.
Idag ska den till Dekra för bedömning.


Min uppfattning av denna bilmodell är att de byggt en bil från grunden och sedan kommit på en rad brister, som de sedan byggt i efterhand.
Då brukar det bli kaos.

Jag vet ju att detta är en ökänd bil, på många vis.
Att det skulle vara ett så känsligt system, trodde jag dock inte.
En upplevelse är att bilen inte kan existera utan minst ett par felkoder lagrade.
Varje avläsning ger olika, som genom en slumpgenerator liksom.
Senaste var bromsljuskontakt, ur funktion.
Det vet inte bromsljusen, så de fungerar fint ändå.

Jag vill tillägga att detta är en bil som är servad enligt bok.
Jag tycker att det är orimligt att en bil som gått 20700 mil har haft en historik på så omfattande reparationer.
Det finns underlag på över 30000kr sedan 14000 mil.
Inte i min ägo, jag lagar själv.

Stackars människor som köpt en sådan här vagn när de hade värde.

Det finns säkert exemplar av denna modell som fungerar klockrent.
Detta är mina personliga upplevelser av min egen vagn, smittade av "oändliga" antal inlägg på forum om rusande motorer, partikelfilter, additivvätska, kopplingsproblem, mm, mm.

Jag har haft ett antal hundra fordon genom åren och gett mig in med huvudet före i ökända bilmodeller; Lada Niva, VW bussar, Peugeoter av obskyra slag och alla andra bilmärken som en del gör kosrtecknet när de hör om.

I många fall är bilarna missförstådda och/eller misshandlade samt helt oservade.

I ovan Volvo är ju fallet inte så.

Tack alla som orkat läsa min novell.


Ha en fin dag!

mvh Alex

PS, kom ihåg att jag lovade bilder. Tog inga på felkoder igår, var upprörd. Några på bilen i sig då: (det är en fin vagn, rent visuellt)
IMG_5945.JPG
IMG_5945.JPG (837.87 KiB) Visad 2335 gånger
Bilagor
IMG_6018.JPG
IMG_6018.JPG (599.06 KiB) Visad 2335 gånger
#1291627
buurt skrev:Besiktigad UA i alla fall:-)
V50, samma färg , samma motor , men uttagen oktober 2005, även den besiktad idag u.a. , har aldrig haft en enda anmärkning på denna bil :-D

Satan vad han varvade vid opacitetstestet ! Han berättade att de tagit några som manipulerat partikelfiltret sen de började med obligatorisk mätning.

Idag tjorvade dock spjället i Y-grenen lite igen för första gången på nåt år, men som vanligt räcker det med 1-3 omstarter, sen går bilen som vanligt.
#1509019
Jag har lite samma problem som du hade, en massa skit i bränslefiltret och när jag ska lufta går det sjukt tungt (luftar i gröna nippeln på returen). Att lufta med gummiblåsa funkar inte, den verkar ge alldeles för dåligt sug så jag har använt Biltemas bromsluftare som kopplas på tryckluft.
Till slut verkar det komma bränsle i returen men det är ju inte mycket, typ en matsked i minuten kanske. Ska det gå så tungt att lufta eller är det något fel i pumpen?
(Jag har luftat matarslangen från tanken till filtret separat och från filtret och sedan i genomskinliga slangen fram till pumpen så det verkar som att det är genom pumpen det går trögt)
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]