NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av georgeman
#1290146
Hej allihopa
Vilken är den rätt elektrodavstånd på tändstiften för Volvo v50 1.8f 06?
Tack I förhand
Användarvisningsbild
av georgeman
#1290159
Hej Rådlös
Jag funderar att byta och jag ska köpa det som du rekommendera. Men jag vill veta om elektrodavstånd behöver justeras. På den sidan finns många alternativ med olika avstånd därför jag frågar.
Användarvisningsbild
av georgeman
#1290286
Killar båda alternativ är bra och båda har platin elektroder men min fråga är om elektrodavstånd.
Som ni förstår fick jag 2 olika svar 1mm och 1.3mm, vilken är rekommenderad? Kanske en tredje?

Ps: jag har bladmått!
av Rådlös
#1290330
För att förvirra eller kanske klarlägga (?) så kan jag visa vilka stift som rekommenderas till min bil. En V70 2.0F -08.
tändstift 1.JPG
Add description
tändstift 1.JPG (14.55 KiB) Visad 1331 gånger
Detta kanske visar på att det finns olika platinumstift att välja på beroende på vilken motor man har. Och man kan ju påpeka att bytesintervallet för mina stift är 12 000 mil. Jag vill minnas att jag har sett ett serviceschema för 1.8 F-motorn och där var det bara halva körsträckan. Men detta är ur ett suddigt minne. Jag kan minnas fel.

Troligen är det ett tryckfel på dom två sista NGK i "min" tabell? Det är bara ett bindestreck som skiljer.
Georgeman: Du får pressa en auktoriserad Volvoverkstad på rätt uppgifter.
av frippe64
#1290655
Stiften jag anger är inte platinastift utan iridium, som är snäppet bättre. Det är dom stift som Volvo rekommenderat mig, och som satt fabriksmonterade i vår V70. Bytesintervall på V70 är 12000 mil. Att V50 har ett bytesintervall på 6000 mil gissar jag beror på att det från början (i V50) sattes i andra stift med kortare livslängd, och att detta sedan lever kvar i serviceprotokollen.
av Rådlös
#1290668
Jag kollade här: https://www.bildelaronline24.se/ på stift till min bil. Med Bosch och Champion svarar dom Platinum. Men med Denso och NGK svarar dom Iridium. Om vi utgår från att uppgifterna stämmer så beror det tydligen på vilket fabrikat på stiften man väljer. Fabrikat Beru säger inget alls i frågan, bara att stiften är till min bil!
Jag bytte (efter serviceschemat) 2017, men hittar inget fabrikat på fakturan. Men bilen går bra så det finns nog ingen anledning att ändra på något.
Och jag fick samma uppgifter som TS ställde i denna tråden: Vilket elektrodavstånd skall det vara? Det beror på vilket fabrikat man väljer. 1 mm eller 1,3 mm.
Vem har sagt att det skulle vara enkelt? :-/

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]