NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1290059
God kväll!

Lagom till att bilen ska in på service nästa vecka så fick jag häromdan felmeddelandet motorssytem service erfodras, och senare under kvällen tändes även motorlampan. Bilen hade stått i 10 dagar då jag vart bortrest och detta uppstod konstigt nog första körningen efter jag kommit hem.

Felkoderna jag får är
P2227 Baromatic Pressure Sensor ”A” Circuit Range/Peformance
P0069 MAP - Baromatic Pressure Correlation

Läste lite på forumet men kunde inte hitta särskilt mycket, möjligen någon givare som spökar.

Men känns lite lustigt att de uppstår första körningen efter bilen stått stilla i 10 dagar?
Har inte märkt något fel på bilen när jag kört.

Någon som känner igen detta? Eller har lite gissningar. Har ej tillgång till vida så kan inte se så mycket mer än detta.

V50 D5 07 24k mil
Senast redigerad av 1 peppepp, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av peppepp
#1290098
Bilen gick troligtvis in i limp mode förut. Vart inte mycket till acceleration när man gasade. Nollställde felkoder och den gick att köra normalt igen. Men felkoderna kom tillbaka efter en stund, samma felkoder som tidigare.
Användarvisningsbild
av peppepp
#1290123
Misstänker att det är MAP sensorn som ställer till det, någon som kan kolla i Vida vart den sitter? Skulle tro att den är svåråtkommen och behöver lossa fronten....
Användarvisningsbild
av peppepp
#1292549
Behöver lite akuttips!

Bad dem kika på detta problem när jag skickade bilen på service. Ingen auktoriserad verkstad. De ringer och påstår att virvelspjället behöver bytas, de hade sökt på nätet sa dem....

Bilen går helt normalt men ger dessa felkoder och går in i limpmode ibland efter ett tag.
Tror inte riktigt på detta, funderar på felsöka hos bilia som har mer erfarenhet.

Hur resonerar ni?
Användarvisningsbild
av peppepp
#1292587
D089E5F3-10B4-4CFA-8FA4-8CE00E3F0087.jpeg
D089E5F3-10B4-4CFA-8FA4-8CE00E3F0087.jpeg (399.02 KiB) Visad 1502 gånger
Tog ett kort förra veckan på armen till virvelspjället och såg detta oljeläckage, frågat mek om detta och han sa att så kan de se ut. Så kladdigt ska det väl inte vara, men de ser väl ut som den är på sin plats
av Emil90
#1292787
Hej har en Volvo V50 årsmodell 2006. Jag vill ändra strålkastarna till facelift versionen båda fram och bak. Vet nån om det passar om man köper ?
av Alx
#1292789
Med EGR blir allting i insuget insmetat med oljekladd. Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar med virvelspjället men om kladdet tagit sig ut så borde de väl vara ett luftläck där?

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]