NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvillebäck
#1289633
Inför hemresan på 30 mil var vår v50 1,6D slö. Den går precis som en diesel utan turbo.

Den har gått 21000 mil, Bränsletrycksregulatur bytt. Partikelfilter bytt. Bränslefilter bytt. Tank rengjord.

Slangar från Partikelfiltret är bytta.

Inga felkoder. Läst med vida/dice. (Några gamla på värmaren fanns men den fungerar)

Ej Limp mode.

Inga problem att dra upp den i 4200rpm men den är seg.

VNT går lätt och bilen är provkörd med VNT spärrat i bägge ändlägena.

Turbons kompressorsida är kontrollerad och felfri. Något radiellt spel finns men inget axiellt. Kompressorhjulet har inte varit emot kompressorhuset. Axeln går lätt och är stabil. Har dock inte kontrollerat att den inte är av ännu. Kanske i morgon men jag har inte sett detta problem på flera år.

Slangar mellan turbons kompressorsida-intercooler-och-vidare kontrollerade. De är hela och torra. inget oljesöl konstaterat någonstans.

Jag har dock INTE kontrollerat intercoolern ännu. (PGA vädret)

inga missljud. lättstartad.

Finns det någon laddtrycksstyrning?
Några andra ideer?
Finns det något som kan orsaka detta? Felvärde från bränsletrycksregulatorn?

Har Vida/Dice men har svårt att använda den pga okunskap.
av larswjoh
#1300461
Har du lyckats lösa problemet? Du beskriver många av de symptom som min V50 1.6d -08 uppvisar.
Slö och som om turbon inte existerar upp till ungefär 3300 varv, då helt plötsligt skickar turbon på ungefär som den ska.
Jag har tagit ner IC och provtryckt med en hemmagjord anordning och den verkar hålla 0,5-0,7 kg så jag tror inte att det är den som läcker. Nytt luftfilter och bränslefilter.
av kvillebäck
#1300618
Jag är inte klar över vad som orsakar problemet i mitt fall. Dock skulle jag i ditt fall tittat på den lilla röda "ventilen" som styr vnt på turbon. Den sitter på motorblocket bakom höger drivaxel. den har tre slangar en med tryck. en ventilation, och en som styr vnt på turbon. Kolla slangarna till och från och att armen på turbon rör sig när du trycker i slangen som går dit.

Ventilen skall röra sig vid tryck/vacum och den behöver bytas ofta när motorn sitter på andra fabrikat.

Lycka till!
av kvillebäck
#1443114
Dåligt dragen slang från intercooler. Men jag skulle alla dagar börja med att kolla magnetventilen som styr VNT.
Den sitter på motorblocket bakom höger drivaxel.
Tag loss den och koppla 12V och hör så att magneten slår till.
av volvovolvovolvofas2
#1443135
Okej får kika det senare. dock har jag provat spärra vnt armen på turbon i båda lägena och bilen va fortfarande slö, hade en likadan Bil jämte som jag gjorde samma sak på och den fick mycket bättre drag och den hörde man turbon jobba på. Har även kikat tryckslangar och intercooler. när man tar loss tryck röret som ritter på turbon så hör man iaf att turbon jobbar lite.
Har du någon koll på den stoppskruven som stoppar vnt armen på turbon går den justera ut lite så man får mer laddtryck? :)
av kvillebäck
#1443185
VNT avgör inte hur mycket det laddar utan i vilket register det laddar. Tror nog att du inte skall röra det. Det är anledningen till att Garret inte säljer repsatser till VNT-turbo.
Diesel brukar man inte reglera laddtrycket med wastgaten. Höjer du laddtrycket på en diesel så blir motorn bara varmare och mindre effektiv. Du får titta på dieselpumpen om du vill ha mer effekt men jag tvivlar starkt på att det är så lätt att ändra utan att den superkänsliga bränsletrycksgivaren säger ifrån på denna motorn.

Om bilen är slö med VNT spärrat i bägge lägen så lutar det nog mot ett tryckfall PGA läckage i någon slang ELLER att trycksensorn på röret efter spjällhuset har kläggat igen. (sitter med en torx)
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]