NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isla
#1289449
Min handbroms krävar (v50 diesel 2007), vilket gör att jag inte använder den just nu (höger bak, den har rostat). Bilen ska in på verkstan i början på januari, men jag skulle innan dess behöva dra i handbromsen och måste därmed lossa den efter det. Hur svårt är det att lossa den igen och hur går jag till väga för att göra detta lättast? Jag vet att jag kan ta loss hela hjulet och bromsoket och därmed få handbromsen att lossna igen, men finns det något enklare sätt?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1289452
V40´n jag hade innan hade samma problem viket var väldigt vanligt på den modellen.
V50 har en snarlik konstruktion på bromsoken så jag antar att det är samma problem på den, armen som påverkas av handbromsspaken rostar fast.
Som snabbfix kan antagligen lägga dig under bilen, leta upp "armarna", spruta på någon rostlösande olja där dessa går in i oket, greppa med en tång och rotera fram och tillbaka tills dom lossnar och går lätt. Se bild.
Jag reserverar mig för att någon har en bättre lösning, har inte pillat på bromsok på just V50.
Bilagor
bromsok.JPG
bromsok.JPG (12.44 KiB) Visad 953 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1289459
Denna typ av handbroms har aldrig varit bra, bytte båda på frugans VW Passat -04 för något år sedan. Trots att jag varje år sprutar kopparpasta under gummit som "Cotag" beskriver. Kompisen hade tills för några år sedan en V40 2,0 turbo -99, vet ej hur många gånger ha bytte oken. Men,en gång förlorade han bromsen helt p.g.a överhettad bromsskiva och en dålig huvudcylinder.
Första gången jag kom i kontakt med dessa bromsok var på Saab 99 på framhjulen! !! på-70-talet, dom var inte bra då heller vet ej vilket år "dom kom", men från början (-68) hade dom samma handbroms (på framhjulen) som Volvo 140 hade (på bakhjulen) och det var heller inte bra
av dieselputte
#1289517
Huvudproblemet är att fjädern som skall vrida tillbaka hävarmen är för klen. Jag smörjer och motionerar dessa hävarmar varje gång jag växlar sommar/vinterhjul. Finns de som satt in extra fjäder mellan hävarm och där vajerhöljet slutar med positivt resultat.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1290438
Jag har fått förklarat av en besiktningstekniker att detta problem inte inträffar om man använder handbromsen så gott som varje gång du ställer bilen. Dessutom skall de smörja hävarmarna vid service.
Volvo on call och GSM

spelar ingen roll när inte VOC finns lä[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]