NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lajning
#1288635
Hej gott folk

Har precis gått och blivit med c30. En t5a från 07 på 16800 mil. Kamrem och vattenpump är bytt och andra servicedelar. Är det något speciellt man ska hålla koll på eller byta ut? Tänker främst på oljefällan som verkar vara en volvosjuka. Har ett väldigt lätt vakuum när jag öppnar oljelocket i toppen.

Är det någon som provat vparts Blåtands adapter? Eller har någon liknande att rekommendera. Gärna med dold montering.

Mvh Linus
IMG_20181222_210623.jpg
IMG_20181222_210623.jpg (599.97 KiB) Visad 646 gånger
Senast redigerad av 1 Lajning, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1288747
Hjälpremmen eller Multiremmen som den också kallas, får inte bli äldre än 10 år. Det finns en max körsträcka också, men den har jag inte till hands just nu.
Det troliga är väl att dom har bytt den i samband med kamremsbytet? Dom båda sitter ju nästan på varandra.
Men jag tänker på en annan grej, låskistorna. Efter ungefär 10 år brukar dom lägga av. Vet du om dom är utbytta? Om det inte är så kan det tänkas att felet visar sig i ett senare skede. Men byt inte förrän felet uppträder. En ny kostar ca 1500 kr plus moms. Skall en verkstad göra jobbet så brukar det gå på ca 3000 kr totalt för en låskista.
av Lajning
#1288757
Multiremmen ser ny ut, man ser Volvo texten tydligt på den. Så där får jag lita på att verkstaden gjorde rätt.

Bra tips om låskistan. Finns det något man kan göra som förebyggande åtgärd? Vad är det som går sönder i dom?
av Rådlös
#1288764
" Vad är det som går sönder i dom?"

Det vet jag dessvärre inte, så vi får lämna över den frågan till någon mer insatt.
Jag har nyligen fått byta den tredje (av fyra) i min V70 -08. Felen yttrade sig på olika sätt. Det ena var att när man låste med fjärrdosan så hoppade bara knappen som sitter uppe vid rutan. Det blev aldrig låst. Detta var i bakdörrarna. I framdörren larmade det för att dörren inte var stängd trots att den var det. Den gick inte heller att låsa med fjärrdosan. Men inte nog med det, i och med att styrdatorn inte fick signal att dörren var stängd, så slocknade aldrig innerbelysningen i taket! På dagen gjorde det ju inget, men i mörkret var det jobbigt. Jag fick klippa sönder en svart sopsäck och tejpa över lampan för att kunna köra i mörker. Förardörren går ju att låsa med nyckel och innerbelysningen slocknar efter någon ½ minut när man har tagit ur nyckeldosan (Keyless) och lämnat bilen.
Nu har ju du bara två dörrar så jag skulle tro att om det skall jä***s för dig, så blir det nog framdörrproblemet som jag har beskrivit här? Men vi hoppas att du inte blir drabbad alls. Och att någon som kan lite mer om detta kan förklara vad som går sönder. Det finns några trådar, med bilder, om att byta låskistan, här på forumet. Så det tyder ju på att det går att göra det för en händig garagemek.
av Lajning
#1288780
Tack för svaret, låter som ett irriterande fel. Vi får väl se om jag skonas från problem. C30in ska ju vara en av de modeller med minst fel på, så jag kanske har tur :)
Användarvisningsbild
av skalman65
#1288815
Angående v parts blåtand adapter så skall den vara klart godkänd, finns en tråd ca 6 månader sedan om det, har för mig att det då var en V50, har tänkt att montera en själv

Skickat från min WAS-LX1 via Tapatalk

av Nalleman64
#1288861
Körde C30 i drygt 7 år och nästan 10 000 mil och hade egentligen bara ett större problem med den vid ett tillfälle och då var det dieselvärmaren som krånglade. Efter att man till slut (efter mycket bytande av olika delar) lyckats lokalisera felet fungerade den felfritt.
Nu hade jag en D5:a och du har en T5:a så värmarproblemet lär väl inte bli aktuellt på din bil.
Mot slutet började (sannolikt) oljefällan ge ifrån sig lite oljud vid kallstarter och det hände att larmet falsklarmade vid några tillfällen. Körde med reducerad larmnivå och då gick det bra. Sålde sedan bilen och har nu sett att den tydligen är såld utomlands.
C30 är en mycket trevlig och ofta underskattad bil. Enda egentliga nackdelen som jag såg det var att den är tredörrars men det lärde man sig snabbt att leva med. I synnerhet som jag så gott som aldrig hade några passagerare i baksätet.
av Lajning
#1289616
Stort tack för svar!

Går det att byta endast bakre ljuddämparen? Skulle vilja ha lite mer avgasljud men är snål, vill inte pynta 6k för en catback.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]