NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppos
#1288496
Hej

Jag har ett missljud från motorn som låter enligt youtubelänken nedan. Ljudinspelningen är bara på tomgång men ljudet ökar i takt med att varvtalet höjs. Inspelningen är inte fantastisk och i verkligheten låter det möjligen som om det läcker luft, men lite oklart. Kan också vara något som "slår" inne i motorn.
Ljudet har funnits i drygt en vecka och lokaliseras någonstans till höger om man står framför bilen och tittar mot kupén.
Bilen går lika bra som tidigare och har inte dragit mer bränsle med missljudet.
Vad kan detta vara?



Tacksam för tips
av jeppos
#1288632
Inget svar än.
Kan tilläggas i beskrivningen att det är en märklig metalllisk doft såväl i kupen som under motorhuven. Kanske inte har med just detta att göra men kan vara en ledtråd?
Ska försöka läsa ut ev felkoder under morgondagen. Återkommer.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1288653
Låter som en spridare som läcker kompression mellan topp och spridare. Då kommer det en avgasdoft samtidigt. Ta bort motorkåpan och kika om du kan se något bredvid varje spridare. Brukar var kletigt/svart om det läcker.

Ibland räcker det att demontera spridaren och rengöra och sätta dit en ny kopparbricka och återmontera. Ibland krävs det mer ingående åtgärder.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

av jeppos
#1288717
Det är onekligen sot och klet runt spridaren längst till höger. Dessutom verkar det vara källan till doften. Så det blir till att skruva lite. Stor t tack för era tips här och speciellt tack till Sierra!
Hur gör jag detta skruvande?
1: Skriva loss högtrycksröret till spridaren?
2:Ta bort övriga anslutningar
3:Dra ur spridaren
4: Gör rent runt hålet.
5:Byt kopparbrickan. Något annat som bör bytas?
6: Skaffa nytt högtrycksrör? Eller behövs inte det?
7: Skruva tillbaka allt. Behövs ngn luftning etc?
8:Starta och utvärdera

Är detta en rimlig arbetsgång? Något annat att tänka på?
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1288730
Låter rimligt. Volvo vill gärna att man byter högtrycksröret. Jag gjorde det inte.
Vet inte om spridarna ser annorlunda ut på 1.6d motorn, om inte ska det räcka med ny tätning och rätt moment vid åtdragning.

Gjorde själv gjort samma operation på min 2.0D när den läckte kompression mellan topp/spridare.

Jag började med att rengöra runt spridarna innan jag demonterade nånting. Jag tvättade med rengöringsspray och tryckluft. Är det rent där slipper man få ner skit i cylindern när spridaren väl är ur.

Sen tog jag bort röret och kabeln, lirkade ur spridaren. Virade in en skruvmejsel en trasa dränkt i rengöringsspray och gjorde rent nere i hålet genom att snurra ner trasan med hjälp av mejsel upprepade ggr tills det var riktigt rent nere i hålet.

Trädde på en ny kopparbricka på spridaren och sänkte ner den försiktigt. Rör inte spetsen på spridaren med någonting, torka den inte med trasa utan spraya ren den med rengöring. Den slutade läcka och lukta.

Vet att läckage runt just 4:e spridaren är rätt vanligt fel på 1.6d motorn. Både i volvo och peugeot.

Lycka till med lagningen!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk




av jeppos
#1290477
Hej
Håller på med ovanstående reparation men får ej loss spridaren. Förstår ej riktigt fastsättningen tror jag. De insexbultarna är lossade men kvar finns torxskruvar. Se bild.

Hur är det tänkt att dessa ska lossas? Sitter som berget
av jeppos
#1290490
Inser att torxen nog ska sitta kvar och fungerar som styrpinnar. Men spridaren sitter i alla fall som berget. Finns det något knep för att få upp dessa och hur mycket "våld" tål dom egentligen?

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]