NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1290798
Provade att tanka igår med handtaget längre ut och gick bättre, stannade bara nångång under tankningen. Dock efterblivet att det ska vara så, har aldrig varit med om det på min tidigare S40 (03:a så gamla modellen). Aja får se om det går att fixa längre fram. Ingen annan som har något tips angående de andra punkterna ovan?
#1290975
Miinan skrev:Har typ samma problem, prova vrida handtaget 90grader medurs, då fungerar det för mig... ett problem många har.
Visst fast då blir det svårt att släppa handtaget för annars faller det ju tillbaks av tyngdkraften, är ju inte skitintresserad av att stå och hålla det vid tankning. Har du också en S/V50?
#1290993
Amanite skrev: fre 28 dec 2018, 14:35
Rådlös skrev: tor 27 dec 2018, 21:50 Till fråga 4 kan jag säga så här: Stoppa inte ner handtaget så långt så blir det lättare att tanka. Där jag brukar tanka har röret en fläns eller ring. Om jag hakar fast den mot den kanten som finns högst upp på rörslutet så fungerar det. Jag kan också få handtaget att lösa ut genom att stoppa i för djupt, men upptäckte av en tillfällighet att gick bättre när handtaget/röret fick haka i kanten på röret.
Okej men är det produktionsfel på våra bilar eller är det nått igensatt avluftningshål kanske. Man kan ju undra om alla har detta problem med Volvo S40/V50?
Jag hade likadant på en tidigare V50 -09 1.8f. Var värre på vissa pumpar/stationer där jag alltid fick småskvätta 2 liter i stöten, andra kunde jag låsa pumpen hela tanken.
#1291199
Daviddd skrev:
Amanite skrev: fre 28 dec 2018, 14:35
Rådlös skrev: tor 27 dec 2018, 21:50 Till fråga 4 kan jag säga så här: Stoppa inte ner handtaget så långt så blir det lättare att tanka. Där jag brukar tanka har röret en fläns eller ring. Om jag hakar fast den mot den kanten som finns högst upp på rörslutet så fungerar det. Jag kan också få handtaget att lösa ut genom att stoppa i för djupt, men upptäckte av en tillfällighet att gick bättre när handtaget/röret fick haka i kanten på röret.
Okej men är det produktionsfel på våra bilar eller är det nått igensatt avluftningshål kanske. Man kan ju undra om alla har detta problem med Volvo S40/V50?
Jag hade likadant på en tidigare V50 -09 1.8f. Var värre på vissa pumpar/stationer där jag alltid fick småskvätta 2 liter i stöten, andra kunde jag låsa pumpen hela tanken.
Sjukt störigt de där. Känner du igen droppljudet i framdörrarna och har du nån tips på bra högtalarelement i framdörrarna? Eller du hade kanske bättre grundljudsystem än jag? :)
#1291236
Amanite skrev: ons 09 jan 2019, 03:20
Daviddd skrev:
Amanite skrev: fre 28 dec 2018, 14:35

Okej men är det produktionsfel på våra bilar eller är det nått igensatt avluftningshål kanske. Man kan ju undra om alla har detta problem med Volvo S40/V50?
Jag hade likadant på en tidigare V50 -09 1.8f. Var värre på vissa pumpar/stationer där jag alltid fick småskvätta 2 liter i stöten, andra kunde jag låsa pumpen hela tanken.
Sjukt störigt de där. Känner du igen droppljudet i framdörrarna och har du nån tips på bra högtalarelement i framdörrarna? Eller du hade kanske bättre grundljudsystem än jag? :)
Tyvärr, min bilkompetens stannar ungefär vid att fylla på bränsle :-)
#1291537
Amanite skrev: tis 08 jan 2019, 02:34
Miinan skrev:Har typ samma problem, prova vrida handtaget 90grader medurs, då fungerar det för mig... ett problem många har.
Visst fast då blir det svårt att släppa handtaget för annars faller det ju tillbaks av tyngdkraften, är ju inte skitintresserad av att stå och hålla det vid tankning. Har du också en S/V50?
För mig brukar det gå att vrida starta och låsa.. den går inte hela vägen ner utan stannar en bit upp och det fungerar, en V50 T5
#1292231
Miinan skrev:
Amanite skrev: tis 08 jan 2019, 02:34
Miinan skrev:Har typ samma problem, prova vrida handtaget 90grader medurs, då fungerar det för mig... ett problem många har.
Visst fast då blir det svårt att släppa handtaget för annars faller det ju tillbaks av tyngdkraften, är ju inte skitintresserad av att stå och hålla det vid tankning. Har du också en S/V50?
För mig brukar det gå att vrida starta och låsa.. den går inte hela vägen ner utan stannar en bit upp och det fungerar, en V50 T5
Har provat en tankning med något upphöjt handtag och det gick bättre. Dock inte nöjd att man ska behöva anpassa så när man aldrig behövde det på den gamla modellen. Men men..
Du råkar inte ha nått tips på hur man kan fixa fläktspjällen som verkar spöka i min bil? ;)
#1293014
Kom på ytterligare ett fel till på bilen idag. Värmen i ytterspeglarna funkar inte trots att bakrutevärmen fungerar. Alltså inte säkringen som är kass. Bör ju kunna vara någon form av kontaktfel på väg från relä till speglar. Någon som vet var kabeln delar sig till speglar resp. bakruta?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]