NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
#1287057
Dieselvärmaren är ju något som många har problem med särskild kanske 1.6d och 2.0d L motorerna. Har själv återigen en strejkande värmare. Funderar på hur man får längst livslängd på värmaren. Har tidigare läst om möjlighet att montera strömbrytare till brännarens säkring för att stänga av den vid korta resor, funkar detta ger det felkoder? Finns det något annat att tänka på/göra för att värmaren ska fungera problem fritt så länge som möjligt?

Skickat från min WAS-LX1 via Tapatalk

av Lövet
#1290588
skalman65 skrev: mån 17 dec 2018, 21:00 Dieselvärmaren är ju något som många har problem med särskild kanske 1.6d och 2.0d L motorerna. Har själv återigen en strejkande värmare. Funderar på hur man får längst livslängd på värmaren. Har tidigare läst om möjlighet att montera strömbrytare till brännarens säkring för att stänga av den vid korta resor, funkar detta ger det felkoder? Finns det något annat att tänka på/göra för att värmaren ska fungera problem fritt så länge som möjligt?

Skickat från min WAS-LX1 via Tapatalk
Vet inte om det funkar på V50 men påmin tidigare bmw utan brytare så startade inte värmaren om man stängde av klimatanläggningen helt
#1290638
Ibland kör man många korta sträckor. Typ till affären, in och handla, till nästa affär, in och handla o.s.v. Denna typ av kort körningar gillar inte värmaren. Jag gjorde så att jag använde direktstarten så att värmaren fortsatta gå under tiden jag var inne i affären och handlade. Då stängdes inte värmaren av och den fick brännas ur rejält även när jag körde korta sträckor. Efter att jag började med den "metoden" hade jag aldrig några problem med min värmare under de sista sex åren jag hade min C30 kvar.
#1290771
Vart till att renovera brännaren, fråga efter tips varpå de rekommenderade samma sak - att köra direktstart vid korta resor, för att bränna ur den. I bland så behöver man flytta bilen typ från affären till apoteket, 5-10 min färd, kan man låta direkt starten ligga kvar under sådan kortare resan, eller är det mindre bra, bilen varnar ju för att direktstarten är på?

Skickat från min WAS-LX1 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1290781
jag kör alltid direktstart från lägenheten på min xc60, ibland stänger den ner när jag sedan far iväg, då trycker jag igång den igen, den går oftast då jag går in på skola/dagis/affären osv.

Om den håller längre av det vet jag inte, bilen är bara 3år och det brukar ju ta en 8-10år innan den börjar krångla som regel, men jag gillar att komm ut till en varm bil därav används värmaren etremt mycket, fick ochså byta batt efter 18mån, kan ha med saken att göra...trodde meken...fick dok ett nytt på garr iaf.

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]