NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Inxs
#1286723
Hej på er alla glada Volvo fantaster.

Jag provar att söka hjälp här innan jag plockar isär min fina pärla, V50 från 2009, manuell bensinare.

Bilen har gått som en klocka och gör så fortfarande förutom när det började låta konstigt från motorn igår. Ljudet kan beskrivas som ett ”vinande” ljud som följer med (ökar) vid gaspådrag och varvtal. Ljudet hörs direkt bilen startas och fortsätter under färd, även i friläge, tomgång.

Har googlat och googlat men blir inte riktigt klok på detta då det finns 20-tal tänkbara anledningar till oljudet.

När jag försöker lokalisera vart ifrån ljudet kommer så får jag en känsla att det kommer från mellanrummet mellan kylaren och motorn, lite till vänster (står framför motorn och tittar ner). Har försökt och lyssna extra mycket där remmarna går men då minskar ljudet, drar jag örat åt höger, mot kylaren så förstärks ljudet.

Kan tillägga att kylarfläkten snurrar inte och den bör väl vara elektrisk.

Någon som känner igen detta fenomen som kan ge tips vad jag kan utesluta och börja felsöka? Lite nojig att det är generator eller spännhjulet till remmen men jag är tveksam. :nerd: Osäker vart pumpen sitter och frågan är om den kan ge ifrån sig detta missljud.

Tacksam för alla svar, hälsingar från Öland.
av Inxs
#1286837
Generatorremmen säger du, då menar du den långa sk. multiremmen eller har jag fått det om bakfoten? Denna kommer man väl åt om man lossa höger framhjul och skruva bort täck plasten vid hjulhuset?
av Inxs
#1286866
Okej, då kommer nästa följdfråga. Om det är spännrullen (hjulet) som är slitet borde väl detta kunna gå å byta istället för byta hela spännaren. Och efter lite sökning så verkar det finnas två spännare, en inre och en yttre. Är det samma dimension på hjulen?

"Prova att lossa generatorremmen och se om felet kvarstår.* kan man ta bort denna och starta bilen utan att den tar skada? (förutom att generatorn inte laddar batteriet).
av simonw
#1286923
Jag har ett vinande ljud som ökar ihop med varvet på min andra bil, en Opel Astra G 1999:a, på den vet jag vad det är men har inte gett mig in på att byta den än, och på den kommer vinande ljudet från ett dåligt hjullager i typ en spännrulle till multiremmen.
Kanske kan det vara något liknande i detta fall? Bara en idé.

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]

Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]