NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av twinspark
#1285406
Jag har en Volvo C30 2010 och har idag upptäckt att jag hade flera liter vatten absorberat i golvmattan på främre passagerarsidan! Läste att det kan vara stopp i dräneringsslangen?? Hur gör man för att få bort stoppet? Behöver tips hur jag ska gå vidare. Antar att jag måste få ur hela mattan så att den kan torka eller räcker det med att köra kupefläkt i en vecka i bilen?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1285431
Kan vara samma som här viewtopic.php?f=31&t=144610&p=1285410#p1285410
Eller så har den vita pluggen lossnat, eller så är det stopp där i närheten. Är mattorna så pass blöta ska de ändå tas bort och hela bilen får torka så då ser du kanske felet lätt

Tips är att söka på felet och V50, te.x V50 blött golv då det ändå fler av dom och därmed fler som felat i ärendet, finns hur mycket som hels, tyvärr.
viewtopic.php?t=127184

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... ten-V50-10

Lycka till i alla fall
av twinspark
#1286946
volvo.jpg
Add description
volvo.jpg (506.96 KiB) Visad 1349 gånger
Inget stopp i dräneringsslangen, jag klämde och blåste i den utan att känna av nåt motstånd. När motorn är igång droppar det lite kondensvatten genom slangen och ut på backen precis som det ska göra. Dock tycker jag mig kunna se ett minimalt läckage från den vita plast-genomföringen men är ej säker. Ska täta den och observera om det läcker in mera vatten. Nån som har fler tips på åtgärder?
av Miinan
#1287072
Vet inte om det hjälper dig, men en granne till mig har en v50 som hela golvet var genomsurt på.. och om jag förstod han rätt så var det nått med ac att göra, dräneringen, som han förklarade det så går slangen ner under bilen.. och det ska vara nån "uppsamlingskopp" eller nå sånt som är överfylld och börjat att sippra över. Typ så förklarade han det.
av twinspark
#1290182
Fixat! Nu har det gått en månad och jag kört 200 mil med bilen. Genomföringen har jag tätat med polyuretan-tätningsmassa och jag har inte fått in mera vatten efter det. Vill tipsa er alla andra Volvo-ägare att kontrollera om era mattor är fuktiga och täta i förebyggande syfte!
fix.jpg
Add description
fix.jpg (152.38 KiB) Visad 1081 gånger
av twinspark
#1305141
DET LÄCKER IN VATTEN I BILEN FORTFARANDE! Det var alltså inte vatten från ac´n. När det regnar så läcker det in vatten som kommer fram strax framför höger framdörr, kan inte förstå vad det är som är fel?
av twinspark
#1305152
@kvillebäck,
kvillebäck skrev:Har du verkligen kollat att framrutan sitter fast? Kolla med en vattenslang.
Tack! Jag ska kolla det noggrannt! - är det i överkant av rutan jag ska kolla eller hela rutan? Har inte sett nåt vatten som droppar ner på instrumentbrädan iaf.
#1305158
Överkant har jag sett personligen. När jag bytte framruta så sa glasmästaren att det var fler bilar där rutan var lös än där den satt fast. Han överdrev säkert en aning men det är nog ganska vanligt.

Lycka till!

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]