NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kige
#1279241
Hej!

Jag har ett fruktansvärt irriterande problem med min V50 och skulle vilja höra era funderingar och tips.

Bilen är 2011 V50 D2 med 7500mil på mätaren - missjludet kom smygandes under sommaren. Bilen rullade ungefär 1500 mil över sommaren. Missjudet är vad jag närmast kan beskriva som ett lagerljud, sjungande snarare än vinande och det följer hastigheten. Det låter från ca 45km/h för att låta som värst runt 80-90km/h men hörs även i motorvägsfart - det avtar aldrig helt med andra ord, samtidtigt som det är mer påtagligt i vissa hastigheter. Jag vet att missljud är svåra att lokalisera men jag är nästan helt hundra på att det kommer från vänster fram.

Hjullager var min första tanke (även om ljudet inte upplevdes värre i varken höger/vänstersväng). Hjullager byttes på båda sidor fram men ingen skillnad.

Såg sedan att bilen slitit snett på vänster framhjul (insidan). Tänkte då att snedslitet däck är orsaken.

Gjorde fyrhjulsinställning i samband med vinterdäcksskifte, helt nya däck ska tilläggas. Men ljudet är fortfarande kvar, lika påtagligt och lika irriterande.

Några tips på vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1279294
Lager till någon av multiremmens rullar...? Remmen sitter dock på höger sida i färdriktningen (vänster sida när du står framför bilen med huven öppen och tittar ner på motorn).
Jag hade det felet på min bil av samma årsmodell och motor, kan vara värt att kolla. Dock hade min bil vid detta tillfälle rullat typ 18000 mil (det var några år sen) och jag inte kvar den i min ägo...
av Kige
#1279361
Utesluter inte teorin men ljudet följer hastigheten oberoende av varvtal och frikoppling. Om det vore ett remhjul så bör det följa varvtalet
av Jonas_latt
#1279624
Jag hade en vinande ljud. Visade sig att det va ett lager i låda.
Lådan funka kanon men störde mig så pass att jag rev lådan och byte lager. Sen vart det tyst.
Kanske e samma.?
Detta va dock min s60 05.
av Kige
#1279765
Jag har lyft upp hjulen och snurat de men fick inte tillräcklig fart för att höra något, allt rullar hur fint som helst.

Jag har funderat på lager i lådan också, finns ju inte mycket annat på vänstersidan som skulle kunna ge detta ljud 🤔 jag har även funderat på stödlagret på högra drivaxeln men ljudet är som sagt väldigt utmärkande från vänster sida.
av Kige
#1279767
Jag ska när tillfälle ges försöka snurra upp hjulen i lite bättre fart och lyssna med stetoskop.

Tror ni det fungerar med en borrmaskin med någon form av trissa på?
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]