NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1285684
Jag hoppas det :-D

Jag gjorde fler tester idag:
Nollade Dem-Larmet.
KOPPLADE UR PUMPEN, tändning på II-läget:
Oilpressure 0,21Mpa (Borde vara noll)
OilPumpCurrent 0mA (ok-ingen pump inkopplad)
Solenoid current 500-1000 mA (Ok, tror jag)


KOPPLADE IN PUMPEN IGEN, Startade motorn:
Oilpressure 0,59Mpa (Borde vara 34Mpa)
OilPumpCurrent 1350mA (verkar rimligt)
SolenoidCurrent 1000-1300 mA (verkar rimligt)

Verkar som oljetrycksgivaren ger ca20-25Mpa fel, så det borde betyda att Temp/Oljetrycks sensorn är trasig, verkar det troligt?
#1292312
Problemet med AWD:n är löst!

Jag bytte förs trycksensorn för den visade felaktigt värde, efter bytet så var värdet 0Mpa vid Tändning och 34Mpa vid tomgång, dock så funderade ej fyrhjulsdriften.

Testade solenoiden med ett 9v bateri och den rörde som den ska.

Beslutade att öppna elektronik-modulen och då såg jag ganska snabbt att det fanns saltkristaller i den och att det fanns brända kortbanor.
IMG_1646.JPG
IMG_1646.JPG (133.64 KiB) Visad 463 gånger
Jag skickade modulen till HK Tech i Örnsköldsvik som på ett par dagar lagat den (under tiden fick jag låna en modul som "plugg" så jag kunde använda bilen under reparationen, mycket smidigt!)

Installerade modulen, nollade alla larm och testkörde med fungerande AWD :-D
Fick också ett bra oljetrycksvärde som reagerade när man gjorde "BurnOut" se bild:
2019-01-13_10-51-49.png
2019-01-13_10-51-49.png (18.45 KiB) Visad 463 gånger
#1292555
Ja va säger man, min fungerar när bilen är kall, men slutar att fungera efter en liten stund, så ja ska slita ner pumpen (ta i sär och rengöra), byta filter och byta trycksensorn, tyvärr så har jag lite dåligt med plats för tillfället men kommer att uppdatera när det är gjort.

Kul att se någon som löser problemet och skriver vad dom gjort, faktiskt många gånger man läser trådar och sen dör tråden och ingen info hur det gått.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]