NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1276679
Hej

Jag har sedan en tid tillbaka problem med tomgången på min bil som emellanåt går ner till ca 600rpm men snabbt upp igen till normala ca 800rpm. Det är när jag ska stanna som jag oftast märker av det. Sker framförallt när bilen/motorn blivit varm. Motortempen ser väldigt rätt ut i instrumentpanelen.

Gasspjället är bytt till nyare men inget bättre
Ingen förändring när man stänger AC
Inga fellampor som lyser i instrumentpanelen

Bilen har idag gått 16.900mil
Senast servad vid 15.500mil
Nya NGK stift vid 13.000mil

Gasspjället reglerar men vad är det för enhet/givare eller dyl som berättar för spjället hur det ska reglera ? Förstått det som att tomgången sitter i spjället.

Bilen är en Volvo S40 uttagen maj 2004 med 1.8 liters bensinmotorn (ej Flexifuel)

/M
Användarvisningsbild
av HCP
#1276798
Tempgivaren för databoxen är väl egen givare? kanske minns galet nu men instrumenteringen har jag för mig är egen.
Eller så blandar jag ihop bilar nu :)

Lokalisera tempgivaren (eller givarna), sitter ofta nära insuget någonstans, ryck sladden och se om det slutar.
Går att resistansmäta dem också för att se så de håller sig inom rätt intervall.
Mitt tips är tempgivaren, eller någon av dem om det är flera (insugsluft/motortemp t.ex.), orkar inte leta rätt på haynes-boken och kolla för ögonblicket :)
av mortimer
#1315514
Bumpar upp denna tråden igen.
Någon som kan visa med en bild vart berörda tempgivaren/givarna sitter på min bil ?

Tillägg, bilen har ingen LMM iaf.

Gasspjället reglerar men vad är det för enhet/givare eller dyl som berättar för spjället hur det ska reglera ? Förstått det som att tomgången sitter i spjället.
av mortimer
#1335513
Bumpar upp denna tråden igen.
Bilen har nu gått 18.500 mil. Felet är delvis lokaliserat. Den oroliga tomgången beror på ACn. När det är varmt och kompressorn går "hårt" i början så uppkommer detta fenomenet. Allteftersom det blir svalt i bilen så försvinner problemet. Stänger jag av ACn när tomgången pendlar så går motorn jättebra.
Generatorn byttes häromveckan utifrån felmeddelande i instrumentpanelen och efter auktoriserad Volvo verkstad läst felkoder och gjort "belastningstest". De sa inget om några andra felkoder. AC´n kyler riktigt bra. Gasspjället byttes till ett nyare från skroten i felsökningssyfte enligt första inlägg i tråden men inget bättre. Är det AC´n som ger upphov till detta eller är det någon "motorstyrning" av något slag som inte orkar kompensera ? Kan jag mäta upp spjället eller ACn på något sätt ?
av JallooZ
#1335594
Pröva till en början att rengöra gasspjället. Köp en flaska tsprit o en pensel och skruva ner det. Visst kan det bli en skillnad precis när ACn slår på, men den ska kompensera den extra belastningen på någon sekund så det låter lite tokigt. Men pröva med gasspjället. Blir det inte bättre så kan du trösta dig med att du iallafall rengjort den delen i förebyggande syfte :)
av mortimer
#1335602
Ska prova det vid tillfälle. Ett litet förtydligande, det är inte bara precis när jag startar/stänger AC´n på knappen utan hela tiden när ACn jobbar "hårt". Kan man mäta upp gasspjället på något sätt ? Vill minnas det var 6st stift i mitt kontaktstycke
av mortimer
#1335884
Vad exakt i gasspjället ska rengöras, är det bara "kanalen" eller fjäder/elektronik ?
Användarvisningsbild
av HCP
#1335888
Det brukar vara där "locket" slår emot inuti spjället, kan bli avlagringar där och på själva rörliga delen.
Skadar inte att rengöra kring fjäder och axel också förvisso. Jag brukar droppa på en droppe vanlig olja på var sida om axeln (utsida) efter rengöring, inte alla spjäll du kommer åt på dock.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1336497
20170813_184228.png
20170813_184228.png (116.11 KiB) Visad 1913 gånger
Jag rengjorde hela gasspjället, både på luftboxen sida och insugssidan, även hela spjällplattan fram, baksida och på kanterna.
Rengjorde givetvis också bypass-kanalen.
Rengjorde på insuget på motorn också.

Efter att man har rengjort gasspjället så är det en bra ide att även nollställa adaptionerna i bilens motordator ECM.
Detta för att systemet ska få lära om sig med ett renare spjällhus. Motorn behöver inte kompensera lika mycket när det finns högre tomgångsmellanrum mellan spjäll och hus.
Är det mycket sot där så blir tomgången dålig oftast.
av mortimer
#1336501
Frågade min lokala Volvo Närservice verkstad om man behövde göra något med Vida; nolla eller ny programvara, efter jag hade bytt men det behövdes inte sa de. Vilken meny skulle de vara om jag behöver vägleda de ? Min motor heter tydligen 5M4T om jag minns rätt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]