NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe64
#1354185
Orfeous skrev: mån 16 dec 2019, 14:25 Har du ingen diesel så har du ingen MAP-sensor. Då MAP-sensor är en laddtrycksmätare.
Det där var ju inte helt sant... MAP-sensorn mäter absoluttrycket i insuget, laddtryck eller inte spelar ingen roll.

I detta fall sitter det en TMAP-sensor som också mäter insugslufttemperaturen.
(Temperature Manifold Absolute Pressure Sensor)

Till mortimer:

av mortimer
#1354202
Jag bugar och bockar till alla som engagerat sig i mitt problem nu de sista dagarna. Ska ge mig i kast med kika närmre på detta när det är ljust och tid finns nu under storhelgerna. Återkommer med rapport om hur allt har gått därefter.
av mortimer
#1355483
Jag har väl egentligen börjat från fel håll och inte levt som jag försöker lära alla gånger. Har inte varit iväg och läst felkoder som mest troligt bör finnas. Så häromdagen beställde jag en Dice felkodsläsare från nätet. En avläsning från Volvo aukt. verkstad kostar 300kr tydligen här. Kan vara bra att ha för framtiden också och verkar dessutom relativt lätta att sälja om man inte behöver de en vacker dag. Nästa steg är att leta reda på en dator med Win7 Pro på tydligen
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1355485
mortimer skrev:Jag har väl egentligen börjat från fel håll och inte levt som jag försöker lära alla gånger. Har inte varit iväg och läst felkoder som mest troligt bör finnas. Så häromdagen beställde jag en Dice felkodsläsare från nätet. En avläsning från Volvo aukt. verkstad kostar 300kr tydligen här. Kan vara bra att ha för framtiden också och verkar dessutom relativt lätta att sälja om man inte behöver de en vacker dag. Nästa steg är att leta reda på en dator med Win7 Pro på tydligen
Såg en dator med win7 pro på blocket häromdagen. Den kan ju finnas kvar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1355487
GLIZ skrev:
mortimer skrev:Jag har väl egentligen börjat från fel håll och inte levt som jag försöker lära alla gånger. Har inte varit iväg och läst felkoder som mest troligt bör finnas. Så häromdagen beställde jag en Dice felkodsläsare från nätet. En avläsning från Volvo aukt. verkstad kostar 300kr tydligen här. Kan vara bra att ha för framtiden också och verkar dessutom relativt lätta att sälja om man inte behöver de en vacker dag. Nästa steg är att leta reda på en dator med Win7 Pro på tydligen
Såg en dator med win7 pro på blocket häromdagen. Den kan ju finnas kvar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Dell Latitude E7440 i5 / SSD / 8GB / Full HD https://www.blocket.se/vi/88811355.htm

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1355488
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:
mortimer skrev:Jag har väl egentligen börjat från fel håll och inte levt som jag försöker lära alla gånger. Har inte varit iväg och läst felkoder som mest troligt bör finnas. Så häromdagen beställde jag en Dice felkodsläsare från nätet. En avläsning från Volvo aukt. verkstad kostar 300kr tydligen här. Kan vara bra att ha för framtiden också och verkar dessutom relativt lätta att sälja om man inte behöver de en vacker dag. Nästa steg är att leta reda på en dator med Win7 Pro på tydligen
Såg en dator med win7 pro på blocket häromdagen. Den kan ju finnas kvar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Dell Latitude E7440 i5 / SSD / 8GB / Full HD https://www.blocket.se/vi/88811355.htm

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: HP 6910p RAM 4 GB fabriksåterställda https://www.blocket.se/vi/88810108.htm

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av mortimer
#1355491
Bärbara datorer har jag ett antal på jobbet som jag kan "låna" hem, men blir troligen inte nu under ledigheterna. Tackar ändå
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1355493
VIDA till Dice kan du installera med Windows 10 om du vill.
Det finns både guider på svenska och engelska som jag själv varit med och bidragit till.
Minst krångel om du använder Windows XP/7 32-bit.

Kom ihåg att felkoder endast ger dig en fingervisning om vart det kan finnas fel. OM det finns någon.
En del givare/sensorer/styrenheter registrerar inte symptomer som fel då de ligger utanför tolleranserna.
T.ex en ryckande bil. Inte alltid som felkoder registreras.

På Bilbolaget/Bilia och allt vad det heter så får man en personlig servicetekniker, de kan man ställa frågor till och bolla lite om vad som skulle kunna vara fel.
De kan ju bara ge en spontan gissning eftersom de inte kollat på bilen. Men kan vara värt att testa det teknikern gissar på eftersom det baseras på erfarenhet och vanliga fel.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.