NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jorn
#1274870
Har en Volvo V 50 som har ett väldigt högt vägljud i cupe'n. Den har rullat 16000 drygt. Men när detta oljud började är svårt och säga men det har funnits i minst ett år. Har bytt ett framhjulslager som var kass men det blev inte bättre. Har provat dom andra lagren genom att snurra hjulet och lägga handen på fjädern, men dom verkar OK.
Har kollat bussningar men dom ser bra ut.
Har någon några ide'er vad det kan vara.
Jörn N
av dieselputte
#1274901
Låter det som ett kasst hjullager kan det vara stödlagret till höger drivaxel, inte så vanligt, men det finns de som fått byta och då blev det tyst. Trodde själv att jag hade problem med stödlagret då jag hade ljud typ hjullagerfel. Men det påverkades inte av rattutslag som jag hade när främre hjullagren gav upp första gången. Dock kändes det dirket i höger fjäder, hjullagret (Mapco=undvik) lite mer än 1 år gammalt var helt slut, efter byte är det tyst.
av Rådlös
#1275116
SBergdahl: "Slitna däck kan öka bullernivån. Om det nu är något nytt."

Ja, även sliten asfalt påverkar ljudet. Är det bra, ny slät asfalt så hörs det inte så mycket. Då tänker man inte på det. Är det dålig och sliten asfalt så hörs det direkt och man registrerar det med ett negativt intryck.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1275150
Den svenska asfalten är ju en katastrof ur komfortmässig synvinkel...
Räcker att man rullar av färjan i Rostock eller Helsingör så är det ljusår bättre, vilket jag upplevde under alla mina resor med min V50 nere på kontinenten.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1275152
fjohan82 skrev: ons 17 okt 2018, 12:31 Den svenska asfalten är ju en katastrof ur komfortmässig synvinkel...
Räcker att man rullar av färjan i Rostock eller Helsingör så är det ljusår bättre, vilket jag upplevde under alla mina resor med min V50 nere på kontinenten.
Efter att ha hört så många säga så blev jag ganska förvånad över att asfalten är precis lika grov och sliten på kontinenten som här hemma. Visst gör dubbdäcken, tjäle och annat att vi måste ha lite annan asfalt men det kompenseras av att de inte verkar så brydda över att asfaltera om med rimliga intervaller där nere, ens på autobahn. Nyasfalterade tyska vägar är hur tysta som helst men det är de svenska också, fram till första vintern.
av dieselputte
#1275198
fjohan82 skrev:Den svenska asfalten är ju en katastrof ur komfortmässig synvinkel.
Finns värre , de som åkt E4 norr om Uppsala vet nog ! Höger körfält, finns nåt som slår det dånet från betongvägen ? (Tror det är betongväg) . Det blir tyst om man lägger sig i omkörningsfilen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1275199
dieselputte skrev: ons 17 okt 2018, 19:04
fjohan82 skrev:Den svenska asfalten är ju en katastrof ur komfortmässig synvinkel.
Finns värre , de som åkt E4 norr om Uppsala vet nog ! Höger körfält, finns nåt som slår det dånet från betongvägen ? (Tror det är betongväg) . Det blir tyst om man lägger sig i omkörningsfilen.
E6 genom Halland har en kort sträcka med skarvar och allt kvar som inte fått ny beläggning än. Alltid lika härligt. Särskilt som det är 120 där låter det rätt bra..

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]