NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hjulenrullar
#1274563
Hej!
Har haft en v50 flexifuel 06a i ett år nu, och redan efter första veckan började den krångla..
Det började med att den inte startade, körde slut batteriet, varpå vi ringde till förra ägaren som sa att det var batteriet det var fel på.
Vi åkte o köpte ett nytt batteri och efter många om och men gick bilen igång.
Motorlampan lös och vi åkte till firman där vi köpte den som bara släckte lampan och raderade felkoden efter detta funkade bilen i ca 1 vecka till sen va det samma sak..

Det jag förstått är att såfort det blir kallare ute startar inte bilen eller är feuktansvärt svårstartad OM man inte drar igång bilen för då går det bättre och är mer lättstartad än vad den är i vanliga fall och förblir det i några dagar tills samma problem kommer igen..

Bilen går fruktansvärt dåligt, ibland känns det som den misständer och ibland är den helt orkeslös och ryker nästan svart och luktar väldigt mycket bränsle..

Har vart inne på volvo och dom hittade inga felkoder förutom att dom sa att bilen är inställd på etanol trots att jag kör på bensin, provade att tanka etanol och då gick bilen knappt framåt..
Har bytt båda lamdasonderna och haft tagit ur spridarna o dratt runt motorn för att se så det kommer bränsle ur spridarna på rätt sätt och det gör det..
Jag vet inte vad jag ska ta mig till när det inte finns några felkoder och inte ens volvo hittar felet.

Ursäkta för rörig text och tack på förhand 👍👍
av Rådlös
#1274577
Har du försökt med en adaptering?
Detta är något man måste göra om man byter bränsle. Som tur är, så är det inte alls svårt eller krångligt. Det handlar om att motorn skall "ställa in sig" efter det aktuella bränslet. Det gör man genom att köra en lite tur landsvägskörning i måttlig fart i ca 2 mil. Eller kanske en kvart om man vill räkna i tid i stället. Det är viktigt att man inte avbryter körningen. Då börjar adapteringen om från Noll nästa gång man startar. Naturligtvis får du stanna vid rödljus och vägkorsningar m.m, men du skall inte stänga av motorn!
Om du sedan håller dig till samma bränsle hela tiden så behöver du aldrig tänka på detta mera. Men så fort du har ändrat bränslets sammansättning, bensin/etanol så gäller adaptering. Och det gäller från "båda hållen". Alltså från bensin till etanol eller tvärtom från etanol till bensin.
Om du har gjort rätt och inte det hjälper så har du förmodligen något annat fel som kräver felkodläsning och olika tester.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1274589
Jag skulle tro att bilen tappat minnet och antar att det är 100% etanol i tanken, just to be safe. I vida (vilken den väldige volvoverkstaden har, och även många privat) så kan man även läsa ut etanolhalten (vilket de gjort åt dej) men det går också att justera den. Är du säker på att du har 100% bensin i bilen, gå in och ange att etanolhalten är 7% vilket är vanligast på bensinen, och återställ sedan adaptionen och ut o kör tills den är färdig.
Jag har själv fått göra det, fast på en t4f (eller 2,5ft kanske, minnet sviker lite) pga missvisande värde.
av Rådlös
#1274613
Bara lite överkurs: Det går att kolla vilken etanolhalt bränslet har utan VIDA om man nu inte skulle ha tillgång till detta.
Det är kanske lite slabbigt och kräver ett graderat mätglas.
Tag upp förslagsvis en eller två deciliter ur det aktuella bränslet. Häll det till en exakt mätbar volym i mätglaset. Mätglaset skall vara så stort att dubbla volymen får plats i glaset senare.
Nu är det så här att etanol och bensin blandar sig. Etanol och vatten blandar sig. Bensin och vatten blandar sig inte. Häll därför i samma och exakt volym rent vatten i bränslet. Vattnet och etanolen kommer då att blanda sig och bensinen kommer att separera och lägga sig överst i mätglaset. Det kanske inte går på nolltid, men om det får stå stilla en liten stund separerar det. Nu läser vi av hur mycket bensin det är. Ju mera fingraderat mätglaset är desstå mer exakt blir slutresultatet. Bensinens volym kan vi läsa av direkt. Vi vet hur mycket vatten vi har hällt i. Då får vi också fram hur mycket etanol det finns i vattnet. Vattnets kända volym plus etanolens volym.

Det har tidigare funnits speciella mätsatser för detta experiment att köpa på E-bay. Det är möjligt att det finns kvar? Jag vet inte.

Nu kanske någon tänker: 100%-ig etanol. För 10,50 kr litern! Bara att blanda lite vatten!!! Kan det bli bättre??? Då säger vi direkt: Glöm det! Etanol avsett som fordonsbränsle innehåller ett starkt kräkmedel. Det är dessutom framställt ur alkohol och är alltså "släkt" med etanol och är väldigt svårt och dyrbart att separera ur fordonsetanol. Om det ens går?
Det är mycket billigare och troligen godare (?) och nyttigare att köpa beskattad sprit över disk.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]