NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haddock
#1274540
Hur kan det vara så skitigt?
Jag tvättar och håller efter bilen året runt.
Den vaxas och poleras på hösten samt våren och har gjort så alla år jag ägt bilen sen 2009. Den tvättas i maskin på vintern med underspol flera gånger för att få bort salt och några färre gånger under sommaren för att få bort pollen, löv och insekter m.m.

Nu när jag bytte bromsskivor bak så såg det ut som om det växt massa skit på delarna över flera år. Kunde dra med en stålborste på hjullagret och trodde nästan det skulle falla isär av allt skit som lossnade. Upplevde att bakhjulet snurrar lättare efter att jag gjorde rent kring hjullagret i sig.

Har lärt mig att man inte ska blåsa på med högtryck rakt på bromsarna men det blir ju skitigt även där.
Hur gör ni?
Användarvisningsbild
av Omlott
#1274609
Har en v50 2.4 -04 som jag kan lägga till en sak angående hjulhuset. Själva plasthöljet sitter fast mot skärmen med hjälp av "tänder" som finns på vissa platser av plastkanten. Just där har det börjat rosta på mina skärmar fram (undra varför...). Så där ska man se upp...

Annars så är det väl en fråga materialets sammasättning (sämre och bättre stål) rostskyddbehandling med mera..

Tidigare ägarna av min V50 har inte gjort många insattser. Men den börjar få ett nytt liv i mina händer..

Hoppas det löser sig för dig.

Rå linolja kan jag tippsa om för att motverka rost.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1274619
Så här bra fick jag hjulhuset på min förra 8 år gamla XC70, det är bara ta av hjul och palla upp den och börja jobba.
IMG_2005.jpeg
IMG_2005.jpeg (325.16 KiB) Visad 1158 gånger
av dieselputte
#1274654
Om det skall göras rent skall du även ta bort plastinnerskärmarna, för där fastnar det mycket dynga, speciellt ovanför skärmkanten, både bak och fram. Har sett några V50/S40 bilar där rosten slagit igenom inifrån ovanför högsta punkten på skärmkanten. Jag rengör där en gång per år och det är ofta typ som fuktig lera där. Har även penslat på extra lager rostskydd där. Det samlas även grus/småsten mellan skärmkanten och plastinnerskärmen som nöter på lacken och till slut gror rosten. Fettar in skärmkanten (Både inner och yttersidan) med fett varje gång jag tar bort inneskärmarna.

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]