NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svensson86
#1273015
2.0d 05-09 har hört dessa har problem med diesel i olja och sen tok varvar...
Köpte en v50 1.6d "drive"(tror ja) 2010 är det lika med den? :x
Användarvisningsbild
av frasse4
#1273170
Ja förkommer på dem också om man struntar i att byta partikelfiltret och aldrig kolla oljenivån...
av dieselputte
#1273227
Det finns många andra dieselbilar som tokrusar också, BMW, Peugeot , you name it, kolla själv Youtube och sök på runaway diesel. här en Opel


Som föregående, håller man stenkoll på oljenivå, byter partikelfilter när det är fullt samt håller koll på hur ofta regenerering sker så råkar man inte ut för tokrus i motorn.

Jag håller koll på när regenerering sker och nollar då ena tripmätaren och jämför intervallet sedan förra gången. Oljenivå kollar jag en gång i månaden.
av dieselputte
#1273446
Kör med färddatorn i läget momentan förbrukning, du lär dig snabbt vad som är normalt vid olika hastigheter. När min 2.0d regenererar brukar momentana förbrukningen vid 80km/h , horisontellt plan väg stiga från typ 4l/100km till 6 l/100km och motorn rycker en del vid framförallt varvtal mellan 1400-1800. Antar att siffrorna är något lägre för 1,6 d, men skulle tro att momentana ökningen är densamma, dvs runt 0,2 l/mil. För mig brukar det pågå i c 10-14 km innan förbrukningen återgår till det normala. Nån gång har det hänt att den påbörjat ytterligare en regenerering inom en halvminut efter den första. Då kör den regenerering i nån/några km , sen dröjer det oftast runt 600km innan nästa regenerering påbörjas. Jag nollställer alltid trippmätare nr 2 när regenerering påbörjas och det brukar inte skilja många km när man närmar sig 600km så börjar den igen. Trippmätare 1 nollställer jag varje tankning och räknar ut faktiskt snittförbrukning.

Ju tätare intervall mellan regenereringar desto närmare fullt partikelfilter. En del rekommenderar byte när det är 200km mellan regenereringar. Min bil har legat på runt 600km intervall i ett par år nu. En 06a V50 som gått 16100mil.
av Okalettos
#1273529
Det är nog många som skulle sluppit byta partikelfilter om man hade fått information på displayen att "regenerering börjar om 5min" och sen "regenerering klar".

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]