NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1272324
Bilen fungerar som en klocka och frun tankar då tanken i stort sett var tom och byter drivmedel från e85 till 95 och kör sedan hem. En bilfärd på ca 10 min. Dagen efter ska jag starta bilen och den är svårstartad som aldrig förr, nekar säkert 45 sek innan jag får den att tända. Jag åker en kort sväng till affären och sedan hem. Nästa gång bilen ska startas är den tvärdöd.

Förutsättningar.
V50 -08 1,8F
Jag har bytt tändstift och jag har gnista
Tändstiften blir blöta (framförallt ettan)

Har någon något tips. ?

Tack på förhand, Erik
Senast redigerad av 1 Rådis, redigerad totalt 0 gånger.
#1272332
Troligtvis så blev inte adaptionen till andra bränslet klar. Så nu tror styrenheten att du kör etanol fast du har bensin i tanken. När du byter bränsle så är det landsväg i typ 15-20min som gäller. Kan behöva reset på verkstad ifall du inte får igång den.
Från instruktionsboken "VIKTIGT
Efter ändring av bränsleblandning i tanken
ska en adaption göras genom att köra med
en jämn hastighet under ca 15 minuter."
#1272502
Ny uppdatering

"Norsk" reset fungerade ej

Jag fick tips av en kollega att givaren som ställer om mellan bränsletyperna är värmekänsliga så han tipsade om att sätta i motorvärmaren och få motorn varm. Testade och efter lite gnek gick den igång, men illa. Jag Stack ut och körde för att se om bilen kan ställa om bränsletyp nu själv. Men efter att ha kört i dryga fyra mil varav tre av dom ruggigt knackigt så har jag ställt ifrån den. Den går fortfarande dåligt och jämt, den rycker. Har inte testat någon kallstart ännu (det blir i morgon)

Någon som har ett tips till eftersom den fortfarande efter resan går väldigt dåligt.
#1272542
Du har ingen givare som ställer om mellan olika bränslen. Det är resultatet från Lambdasonden som talar om för styrdatorn hur luft och bränsle skall blandas.
Läs denna beskrivning som jag har fått direkt av Volvo. Det är en utskrift från VIDA.

Regulating the fuel
The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the
ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity.
The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio
of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).
This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean
fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel
so that the correct lambda value is achieved.
#1272756
Så här tror jag att det ligger till:
Det är många uppgifter som skall matas in. Naturligtvis går det fortare om det bara är en liten förändring. Och det heter att systemen är adptiva. Det vill säga, dom gör adaptionen hela tiden. Alltid.
En liten beskrivning: Jag läste på ett (svenskt) forum för stora USA-bilar. Man försökte förklara varför insprutning var vida överlägset förgasare. Då sa man: En bra förgasare av dom sista generationerna, kunde i princip reglera bränsleluftblandningen i fyra olika lägen. Alltså under olika belastningar, uppförsbackar, accelerationer, landsvägskörningar och snabba motorvägar o.s.v. Ungefär så menade man. Jag kan säkert ha vinklat det lite i mitt minne, men det var något i den stilen.
Nästa steg som man jämförde med var det omoderna K-Jetronic. (Men fullt fungerande). Det kunde reglera och blanda i "godkända blandningar" i olika körsituationer i ca 1500 olika lägen. Det tredje exemplet som man då kommer in på adaptiva system var LH 2.2 och LH 2.4. Dom kunde reglera i ett par hundra tusen olika körsituationer och samtidigt alltså lagra inställningarna!
I dag räknas säkert LH 2.4 som helt ute och omodernt. Men det ger en liten fingervisning om varför det skall behöva ta 15 - 20 minuter att adaptera om man byter bränsle. Och Lambda 1 är ju samtidigt en faktor som har tillkommit. Och en viktig punkt att framhålla. Avbryt inte körningen under adaptionen. Då börjar adaptionen om från Noll nästa gång man startar. Naturligtvis får man stoppa i vägkorsningar och rödljus, men inte stänga av motorn! Har man gjort adaptionen rätt från början så behöver man aldrig mer tänka på den så länge man kör på samma bränsle. För den som är lite experimentellt lagd och har tillgång till VIDA och en Laptop t.ex kan man säkert koppla upp sig och kontrollera det här i realtid, samt även spara. Men det är väl som med mobiltelefoner, man får inte använda detta när man kör. Därför kan man ju ha en assistent med sig i bilen som "Operator och navigatör".

Jag har gjort det enkelt för mig i min V70 2.0F -08. Jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen. Det blir om jag har förstått det rätt, ett minimum av adaptioner. Samma bränslekvalitet som för 8 år sedan.

Sidan med beskrivningarna och jämförelsen heter något i stil med Creative Fuel Injection. Sök på detta. Den är lite inriktad på GM-bilar, men det som sägs där torde vara allmängods.
Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]