- tor 04 okt 2018, 22:22
#1272756
Så här tror jag att det ligger till:
Det är många uppgifter som skall matas in. Naturligtvis går det fortare om det bara är en liten förändring. Och det heter att systemen är adptiva. Det vill säga, dom gör adaptionen hela tiden. Alltid.
En liten beskrivning: Jag läste på ett (svenskt) forum för stora USA-bilar. Man försökte förklara varför insprutning var vida överlägset förgasare. Då sa man: En bra förgasare av dom sista generationerna, kunde i princip reglera bränsleluftblandningen i fyra olika lägen. Alltså under olika belastningar, uppförsbackar, accelerationer, landsvägskörningar och snabba motorvägar o.s.v. Ungefär så menade man. Jag kan säkert ha vinklat det lite i mitt minne, men det var något i den stilen.
Nästa steg som man jämförde med var det omoderna K-Jetronic. (Men fullt fungerande). Det kunde reglera och blanda i "godkända blandningar" i olika körsituationer i ca 1500 olika lägen. Det tredje exemplet som man då kommer in på adaptiva system var LH 2.2 och LH 2.4. Dom kunde reglera i ett par hundra tusen olika körsituationer och samtidigt alltså lagra inställningarna!
I dag räknas säkert LH 2.4 som helt ute och omodernt. Men det ger en liten fingervisning om varför det skall behöva ta 15 - 20 minuter att adaptera om man byter bränsle. Och Lambda 1 är ju samtidigt en faktor som har tillkommit. Och en viktig punkt att framhålla. Avbryt inte körningen under adaptionen. Då börjar adaptionen om från Noll nästa gång man startar. Naturligtvis får man stoppa i vägkorsningar och rödljus, men inte stänga av motorn! Har man gjort adaptionen rätt från början så behöver man aldrig mer tänka på den så länge man kör på samma bränsle. För den som är lite experimentellt lagd och har tillgång till VIDA och en Laptop t.ex kan man säkert koppla upp sig och kontrollera det här i realtid, samt även spara. Men det är väl som med mobiltelefoner, man får inte använda detta när man kör. Därför kan man ju ha en assistent med sig i bilen som "Operator och navigatör".
Jag har gjort det enkelt för mig i min V70 2.0F -08. Jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen. Det blir om jag har förstått det rätt, ett minimum av adaptioner. Samma bränslekvalitet som för 8 år sedan.
Sidan med beskrivningarna och jämförelsen heter något i stil med Creative Fuel Injection. Sök på detta. Den är lite inriktad på GM-bilar, men det som sägs där torde vara allmängods.