NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beffe
#1272090
Hej,

Har gått och blivit intresserad av V50. Krocksäker och trevlig att titta på! Storleksmässigt verkar den dessutom funka bra så länge man håller sig till max två ungar i familjen.

Är inte intresserad av diesel, kör lite för lite för det har jag kommit fram till.

Vidare så har jag de senaste tre åren harvat rundor i min Fiesta 1.3 2007 med 69 hk och 0-100 km/h på 17 sek. Många verkar tycka att 1.8F/2.0F är väldigt - "trötta och slöa" - men jag tror inte det är så jag kommer uppleva det...

Hur som haver, har nu läst väldigt mycket om dessa motorer och börjar få en olustig känsla.
Orolig motorgång, motorer som plötsligt dör under färd, skyhög oljeförbrukning, trasiga gasspjäll, motorer som inte startar osv. Är det 1 av 100 bilar som får dessa problem eller är det mer åt 95 av 100 - hållet?

Min undran är om 2.0F är mer driftsäker än 1.8F? Anledningen till min undran är för att nästan allt negativt jag läst, har handlat om 1.8:an. Skulle ju kunna vara för att den motorn verkar vara väldigt mycket vanligare i V50 än 2.0:an?

Tänker mig en 2008-2009. Budget: max 60 000 kr.

Stort tack!

//Christian
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1272102
AndreasThn skrev: mån 01 okt 2018, 14:30 Fanns verkligen 2,0F i v50, sitter inte den i V70?
Jodå, den fanns där också med sina 145 hk. Minns dock inte från vilket år..
av UnleashFusion
#1272115
här hade någon från 2012 frågat i forumet angående v50 2.0F viewtopic.php?t=78389

kör själv på en 2.0F fast i V70. jag är nöjd i helheten av bilen men när man kommer till motorvägen är väl där som blir nackdelen, då den varvar högt för att ta sig från 0-100 runt 10-13sec.(slö/långsam). Men som du själv nämnt så blir det en uppgradering ur ditt perspektiv. Om jag nu hade fått välja igen hade jag nog inte valt 2.0F utan gått för en 2.5Ft/t motor.
Har du funderat över att köpa en V70 2.0F/t eller /2.5ft/t över V50(som jag hört bara negativt än positivt, vare sig mjukvaruproblem till hårdvaru(reservdelar etcetc)?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1272127
Finns ju en 2.4 rakfemma. Väldigt beprövad motor men kanske försvann i samband med 1.8F/2.0F
av Rådlös
#1272130
Så här kan jag säga om min V70 2.0F -08. Jag har alltid kört den på E85. Jag har inte tankat något annat i den bilen. Den hade gått 3 700 mil när jag köpte den för 8 och ½ år sedan. Jag har aldrig extrafyllt någon olja i den. Däremot följer jag serviceschemat med olje- och filterbyte var 1000 mil. "Trött och slö"? Det går att köra för fort med den om man är på sådant humör. Det går också att spruta grus med den vad det nu skall vara bra för? Den varvar exakt 3000 varv på femmans växel i 100 km/tim. Väsnas, ja det låter lite grand, men det stör mig mera med däck och vindbrus i högre farter. Det hörs extra mycket på dålig och sliten asfalt. Och då skall man veta att jag kör på Michelin Energy. Den har aldrig plötsligt eller oväntat dött för mig. Jag har fått göra rent gasspjället en gång för några år sedan, men det är ju mera som ett standardfel. Och känt dessutom, så om man har någon timma över kan man själv göra rent gasspjället. Det sitter högst upp längst fram på motorn så det är tämligen enkelt. Man förser sig med en flaska lacknafta och en bunt tygtrasor, inte dasspapper. Det luddar och kan falla sönder i bitar som sedan kommer in i motorn och i värsta fall bilda glödflagor där.
Den har aldrig vägrat att starta för mig. Den var lite svår när gasspjället var igenkleggat och det fanns ingen tomgång, men det gick att starta den och köra (på lite högre varv).
En vinter för ett antal år sedan glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmarkabeln på kvällen. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort, utan problem. Och jag har alltså aldrig tankat annat än E85 i den bilen.
Skall du däremot dra husvagnar eller andra tunga släp, så skall du välja en 2.5Fx i stället. Den svagaste motorn i den motorfamiljen är på 300 Nm. 2.0F är på 190 Nm och 147 Hkr.

Så om någon riktigt ärlig och absolut trovärdig kan visa upp någon bil som motsvarar dom fel och brister som du nämner har vederbörande i så fall kommit över ett måndagsexemplar eller en nerkörd gammal taxi eller motsvarande. Det vanliga när någon talar emot E85, att den som säger det har aldrig kört någon E85-bil. Än mindre ägt någon. Det är alltid någons jobbarkompis morsas kusins före detta sambos grannes bekant som fick väldiga problem när han åkte i en E85-bil. Därför vet den personen allt om hur dåliga E85-bilar är.

Och det här med vinterstart, alla Volvos F-modeller har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Det är fabrikat Volvo/Calix så det är fullt utbyggbart med alla tillbehör ur det sortimentet, kupévärmaruttag, batteriladdare, timer, fjärrstart och vad mera som finns att välja på. Så se till att du får med anslutningskabeln till motorvärmaren. Den tillhör bilen, inte någon annan som tycker att "den är bra att ha!"
Och 1.8F-motorn och 2.0F-motorn är samma motor. Det är bara lite större cylinderborrning i 2.0F. Och glöm inte att priset på E85 är ungefär 10,50 kr litern i dag. Bf 95 kostar väl 16,25 kr litern numera.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1272163
Hade ju en V50 1.8 2006:a mellan 2013 och 2016. Ett år senare, 2017 köpte jag en V60 och gillade att den kändes mer modern och med mer pulver under huven med allt vad det innebär. Ibland har jag kört den "gamla V50:n" då den finns kvar i släkten och överraskas över hur modern den ändå beter sig när man kör den. Visst det är inget motorvägslok men det har den ju heller aldrig utsett sig själv till att vara men kraften räcker till allt som är lagligt ändå. Nu har den väl rullat en 18 000 mil och rullar på bra, det ända och som är väl känt är att yttertemperaturgivaren strulat lit men det gick snabbt att få bukt med.
av Okalettos
#1272170
Har en V50 1.8F MY08 och tycker inte den är slö, egentligen väldigt lagom.. Har haft V50 2.4 och V50 D5 innan.. Visst är det trevligt med mer pulver, speciellt D5 såklart som är stark redan från låga varv.
Nackdelen med 2.4/2.4i tyckte jag var fordonsskatten, kamrem och orimligt hög bränsleförbrukning jämfört med 1.8F.. Samt jag stör mig på volvos egna motorer (1.8F är ju inte Volvos motor) som knäpper högljutt när ac-kompressorn slår till, inget "fel" men låter väldigt icke-premium ;). Fördelen med 2.4/2.4i är goare motorljud och såklart mer effekt/vrid.. Lustigt nog har 2.4 högt vrid tidigare än 2.4i (vilket var skälet till att jag 2004 valde 2.4 framför 2.4i som kostade drygt 10000kr mer vill jag minnas)..
Vilka motorer som är mest driftsäkra har jag ingen aning om..
Visserligen ska 1.8F ha tätare (olje-) service men kör man inte så mycket per år så blir det någon direkt kostnad eftersom 1års-intervallet förhoppningsvis inträder först.. Sen finns det väl ingen motor som inte gillar täta oljebyten oavsett vad de är specade för ;)
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1272193
fjohan82 skrev: mån 01 okt 2018, 15:42
AndreasThn skrev: mån 01 okt 2018, 14:30 Fanns verkligen 2,0F i v50, sitter inte den i V70?
Jodå, den fanns där också med sina 145 hk. Minns dock inte från vilket år..
Såg en precis när jag gick utanför jobbet igår eftermiddag hehe :oops:
Ber om ursäkt aldrig sett de innan :-)

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]