NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Busken
#1272225
Hej
Jag har ägt en v50 1,8f 08 som gått mellan 11000 - 22000 mil alltså 11000 mil.
Har inte haft något problem jag kan relatera till E85 under hela den perioden, fått rengöra gasspjället en gång.
Den har dock haft sina egenheter :-)
Parkerad rejält framåtlutad har den varit svårstartad (trotsar all logik)
Om man flyttat runt den på parkeringen några gånger blir den sur (gasen i botten tills den startar och sen kör den varm)
Växellådan utvecklade ett vinande ljud, något ford/getrag vet om och tagit fram en olja som gör den tyst igen (Motorcraft xt-m5-qs)
I övrigt hade den tuffat på utan onormala problem.
Gillade bilen så jag köpte en v50 D2 i våras främst för att jag vet att en rullstol går in i bagaget utan att behöva tas isär.
Meeen :bored: efter två veckor rasade kopplingen och efter ytterligare tre veckor gick en spridare sönder, fick byta tre sammanlagt. kanske förra ägaren råkat tanka bensin, och den hade vid köpet gått 3140 mil.
Lite otur kan alla ha :-D
av Beffe
#1273174
STORT tack för alla era svar!

Efter att ha kollat på en av kollegornas V50 så har jag kommit fram till att det får bli en V70. Det känns som att V50 kommer vara precis på gränsen, storleksmässigt.

Det som "oroar" mig med en V70 2.0F är förbrukningen... Man har ju läst om skräcksiffror men jag hoppas någon här i tråden som äger en V70 2.0F kanske kan svara?

@Rådlös, du verkar ha stenkoll på din bil. Har du några kommentarer om förbrukningen?

Tack!

//Christian
av UnleashFusion
#1273177
Beffe skrev: lör 06 okt 2018, 19:53
Det som "oroar" mig med en V70 2.0F är förbrukningen... Man har ju läst om skräcksiffror men jag hoppas någon här i tråden som äger en V70 2.0F kanske kan svara?

Tack!

//Christian
Jag har enbart tankat bensin i min V70 2.0F och jag skulle säga att förbrukningen har varit mellan ~0.8-0.9 blandat och ~1.0-1.3 vid enbart stadskörning. Samtidigt tänker jag att det är rätt så logiskt då v70 är tung och motorn är klen men fortfarande acceptabelt för normalt körning.

min genomsnittliga förbrukning visar den alltid ~10-11l/100km (vet inte om jag ska tro på den ).. trots att jag försökt göra en reset.

Kollar jag på den nuvarande förbrukning under körning på landsväg&motorväg med farthållare med den angivna hastighet ligger förbrukningen runt 0.7-0.85ish men man ska väl inte stirra sig blind på genomsnittliga eller nuvarande heller.
av Rådlös
#1273183
Ja, jag har mätt upp vid pumpen 1,18 l/mil. Färddatorn är inget precisionsinstrument. Den mäter aldrig i realtid. Den kan visa och lagra uppgifter om hur du gasade och körde som är kanske 20 minuter gamla.

Det här 1,18 är ett genomsnitt över en längre tid, mer än två månader. Jag sparade kvittona och skrev upp körsträckan. Skall man köra med släp drar det mera. Nu kör jag kanske ett lass till kommunens soptipp en gång om året, så det blir en hanterbar merförbrukning. Dom större motorerna 2.5F drar betydligt mer. Däremot efterföljaren T4 F kan man utan ansträngning komma under litern. 0,9 - 0,95 har nämnts i tester. Men då blir det ju ett annat inköpspris. T4 F kom 2012.

Det går säker att köra medvetet bränslesnålt, rätt lufttryck, aldrig onödig last, undvika kortkörningar och kallstarter o.s.v. Men det är ju inte alltid som sådant stämmer med bilägarens behov. Men du har fått ett exempel i alla fall som du kan ha som riktmärke.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1273192
Jag skulle nog inte säga att 2.5FT dehöver dra mycket mer. Jag körde min V70N med 2.5T dvs samma motor utan flexifuel på 0,94 l/mil mätt vid pump över 5000 mil, skulle man plussa 30% för E85 hade det motsvarat 1,22 l/mil. Det var automat på den så manuell hade gått snålare. Bor i Stockholm så en hel del kökörning också.
av Beffe
#1275829
Igår var jag och en vän i Kungälv och hämtade en fin V70 2.0F Momentum -10! :-)
Ropade hem den från Kvarndammen i måndags!
Känns väldigt bra, stabil och gedigen. Nollade "medelförbrukningen" när jag tankade full tank (BF95) i Kungälv. Drygt 20 mil senare hemma i Skåneland så visade färddatorn en medelförbrukning på prick 0,80 l/mil. Det tycker jag är helt OK, 110-120 km/h och inte minst skulle Hallandsåsen bestigas...
Har ett par frågor men det känns lämpligare att ställa dem i V70-delen.
Tack igen för alla era svar!
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]