NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Totte72
#1271508
Hej Volvovänner
Har ett litet problem ni säkert kan hjälpa mig med.
Har en V50 -10 DRIVe med 21000mil på mätaren.
För 10 månader sedan blev bilen svag, ovillig att varva och dog helt om man fortsatte gasa. Stänger man sedan tändningen så startar den igen. Läste då ut felkoden ECM-2520, Fuel pressure. Jag bytte då bränslefilter och bilen har fungerat felfritt sedan dess.
Tills häromdagen då exakt samma fel kom tillbaka, efter 10 månader och ca 1000 mil. Jag tankar uteslutande på Ingo.
Kan det verkligen vara så att det behöver bytas igen? Kan det vara alger eller någon annan orsak, åtgärd? Är Ingo boven tro?
Någon som har några teorier?
Tack på förhand
av kvillebäck
#1271604
En till! Det verkar som folk spammar forumet med liknande bränsleproblem nu! :-)
1. Byt bränslefilter.
räcker inte detta, Gör rent tanken och sätt en vikt på sugslangen i tanken så den suger från botten.
2 Byt bränsletrycksregulator på bränslepumpen framför dieselvärmaren. (Kan med fördel beställas i god tid från utlandet för ett par hundringar redan nu i förebyggande syfte)

Detta har löst problemet för mig. Dessa problem kom för mig när jag passerade 20.000 mil.

https://www.aliexpress.com/item/Fuel-In ... autifyAB=0
av Totte72
#1271635
Tack för svaret.
Jag har beställt nytt filter igen och återkommer med status när det är bytt.
Antar det inte går att plocka isär och göra rent?
Om det nu fungerar så lär väl inte bränsletrycksregulatorn behöva bytas utan man bör misstänka skit i tanken(alger)?
Är det bökigt att rengöra och kan man undvika eventuella framtida alger på något sätt? Köra med lite diesel och tanka oftare tex. Reser en del långresor och låter då bilen stå både två och tre veckor ibland.
av kvillebäck
#1271765
Jag vet inte vad du gör , men jag tar lätt ner tanken och gör rent den och upp den på två timmar. Jag tycker du skall ta det gamla filtret och försöka göra rent det i en hink för att försöka se om det är så mycket skit i det. (inte återanvända det).

Det sitter snabbkopplingar på bränsleledningarna i framkanten på tanken. Dela där och blås i inkommande på filtret så ledningen är fri från skit.

Hittar du inget i filtret eller ledningen så skulle jag prova köra men aldrig låta det gå under halv tank. går den bra då så tror jag det är sugslangen som inte suger från botten.
av Totte72
#1273661
Hej igen
Nu är filtret bytt och vi blåste lite försiktigt i inkommande på filtret. Glömde lossa i andra änden vid tanken, hoppas det inte gjorde så mycket.
Dock glömde vi fylla nya filtret med diesel. En del skriver att man inte behöver lufta bränsleledningarna andra säger man ska suga i filtrets utgång osv. Får ingen riktig klarhet i vad som ska göras.
Bilen startar nu inte längre. Har någon några ideer om hur man lämpligast luftar bränslesystemet. Ingen diesel når filtret.
Skickar med en bild på innehållet i gamla filtret. En hel del röda flagor, någon som vet vad det är?
Tack på förhand.
Bilagor
IMG_3390.JPG
Filtrets innehåll
IMG_3390.JPG (126.28 KiB) Visad 2866 gånger
av kvillebäck
#1273693
Rätt metod: sug i anslutningen PÅ filtret som sitter längst fram på bilen.

Fel men går ibland: Trycksätt där tanklocket sitter med tryckluft. (Brukar ha en trasa runt blåsmunstycket) God vän kör på startmotor medan tryckluft pumpas i tankröret. Går ibland efter mycket malande. Inte bra för startmotorn då den blir mycket varm.
Jag är extra tveksam till denna metod då du redan tömt matarslangarna.

OK metod. Fyll bränslefiltret och slangar med med diesel. Använd en liten spruta för hostmedicin. Starta. Om bilen stannar, starta inte igen utan att fylla allt igen.
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]