NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1269857
Äger en v50 från 2007 med över 23k mil på mätaren. Det är en D5 så den har elektriskt styrservo.
Styrningen har betett sig lite märkligt när det varit kallt ute, märkte av detta i vintras och en bit in på våren då det fortfarande var kallt. Men när sommaren kom försvann det helt, antagligen pga värmen och torkan. Men nu har det uppstått igen i samband med att de börjat bli kallare och fuktigare ute igen.

Styrningen upplevs låsa sig en snabbis vid vissa lägen, den blir liksom mer trögstyrd sen när man kommer över "spärren" blir den mjuk igen. Detta försvinner efter en viss tids körning. Men man märker det tydligt en kall morgon när bilen stått över natten.

Stör mig inte så mycket på det, men för någon som inte kört min bil innan kan det upplevas lite obehagligt. Hade varit skönt o fixat det, speciellt tills när man ska sälja den i framtiden.
Snackat med en på Bilia tidigare och han trodde det kunde vara styrväxeln som börjat bli sliten, men kan inte riktigt tro det. Vad tror ni det kan vara?
#1269880
Hasse53 skrev:Kanske en dum fråga, men har du kollat oljenivån i servon?
Om styrningen plötsligt blir trög för att sen komma tillbaka brukar det bero på att oljepumpen inte hinner med att ge tryck.
Finns inga dumma frågor :) Nej det har jag faktiskt inte, men då borde det kännas hela tiden kan man tycka... inte bara när de är kallt
#1270019
Min v50 är likadan när det är kallt. Kan vara riktigt trög vid en kallstart på vintern. Kollade oljenivån förra året och den var helt ok. Behållaren sitter under höger strålkastare direkt på den elektriska styrservopumpen.
Egentligen så är det nog bara två saker som kan fela och det är styrväxeln eller styrservopumpen. Men man vill ju gärna veta vilken av dom det är innan man byter då båda kostar en del.
#1270221
Tror inte det vare sig är fjäderbenslagring eller låg oljenivå tyvärr. Fjäderbenslagring brukar kännas om man hissar upp bilen i fram och vrider hjulen fram och tillbaks. Då brukar fjädern liksom hacka sig fram vid en dålig fjäderbenslagring. Vet också hur det känns när oljenivån i en servo är dålig. Då hugger det ju liksom mer i ratten.
Nä detta är en helt annan känsla.
Det är liksom mer konstant trögt när bilen är kall och försvinner ju mer och hur fort man styrar typ. Svårt och förklara bättre. Funderar på om ett byte av servoolja kanske kan hjälpa men är tveksam.
#1270230
Har ingen kunskap i ämnet men kan det vara så att oljan börjar bli dålig?
Jag tänker då som att den är trög och seg när den är kall men flyter på bra när den blir uppvärmd.

Snabbt byte av olja


Spolning

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]