NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
#1269089
Kan någon berätta vad det är för motor i en V50 D2 MY12?

Det är en fyra har jag förstått. Är den den franska 1,6:an?

Ska PF bytas och när byter man kamrem? Finns det något speciellt att se upp med?

Hur är V50in på bakvagnsbussningar etc. Något att se upp för där?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1269106
trasker skrev: ons 12 sep 2018, 18:53 Kan någon berätta vad det är för motor i en V50 D2 MY12?

Det är en fyra har jag förstått. Är den den franska 1,6:an? Ja

Ska PF bytas Nej och när byter man kamrem? 14000 mil Finns det något speciellt att se upp med? Framförallt kopplingen, det är en svag punkt.

Hur är V50in på bakvagnsbussningar etc. Något att se upp för där? Jag körde 20000 mil med min V50 D2 MY11 utan att byta något sådant.
av trasker
#1269157
Stort tack för ett snabbt svar!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1269168
volvofantast skrev: tor 13 sep 2018, 12:20 Vad är det som gör att kopplingen är svag punkt på den modellen?
Inte en susning. Min totalhavererade vid 6000 mil, fick bärgas till Volvoverkstaden som bytte allt som tillhör kopplingen, då det inte såg för vackert ut.
När jag bytte in bilen var kopplingen fortfarande okej, då hade den suttit monterad i 14000 mil.
Användarvisningsbild
av MechaniX
#1269174
Har precis fått byta kopplingen på min D2, totalras vid 14000 mil. Ny tryckplatta, lamell och urtrampningslager. Gick på maskinskadan på försäkringen som tur var.. Från att ha fungerat när jag stängde av motorn till att kärva vid växling vid nästa start, så det verkar inte märkas när det kommer.. nu hoppas jag att den håller tills bilen är slut.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1269879
Köpte min D2 med 7600 mil i januari -17, ringde tidigare ägare och ville kolla av hur den skötts och han sa att det enda anmärkningsvärda var att kopplingen gått men byttes på garantin.

Fick dock inget besked om miltal.

Lika bra att ligga på en buffert för just det ändamålet som verkar vara den enda svaga punkten på den modellen.

Kamremsbyte om 1500 mil är det som kommer närmast nu till våren.

Det skulle vara intressant om någon vet något om förväntad livslängd på DPF...

Hade en incident i vintras när dieselvärmaren la av, det var runt -20°c.
Åkte till Volvo och meken sa att den var slut och ville ha 8000:- för att fixa, jag ställde den inomhus på jobbet under dagen och sen dess har värmaren fungerat. En lite ispropp antar jag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1269891
Jallemet skrev: mån 17 sep 2018, 23:10 Det skulle vara intressant om någon vet något om förväntad livslängd på DPF...
Jag skulle säga att det beror på hur man kör. Många korta sträckor sätter med tiden igen filtret, eftersom det aldrig får chansen att brännas ur.
Om även V50 har en indikering för fullsatt filter vet jag inte, men det filtret som satt i min bil var inget problem med under de 20000 mil jag hade den.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1269897
Det låter lovande, jag åker oftast 5 mil i stöten (Eco/gubb-driving) så alla temperaturer torde vara optimala.

Low-saps olja och HVO100 bidrar förhoppningsvis också till ett bra liv för bil och plånbok.

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]