NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pjef77
#1268984
Hej! Har en C70N som jag tänkte ställa undan över vintern. Min fråga är om man ska göra service på den innan vinterförvaring, har läst många som gör det innan och även efter? Jag kan tänka mig att göra oljebyte samt filter innan vinterförvaring men det till nästa år. Till saken hör det att den var på service på firma dagen innan midsommarafton och den har gått exakt 120mil sedan dess. Spelar det någon roll eller bör man göra service iallafall.
Användarvisningsbild
av Omlott
#1268990
Hur ska bilen stå, ute/inne, varmt/kallt, startar du upp den då och då eller ska den stå helt utan mänsklig kontakt?
Jag förmodar att du ska ha den inne eller i alla fall under tak, men jag frågar endå (man vet aldrig). Med tanke på hur kort den har rullat så skulle jag inte bry mig om det. Utan att försäkra mig om att kylarvätskan står emot rätt temperatur (om den ska stå kallt) samt stödladda batteriet då och då. Och starta bilen någon gång i månaden. Men har inga erfarenheter av vinterförvaring.
av Pjef77
#1268991
Bilen kommer stå i ett kall garage med underhållsladdare (Ctek) samt med en torrboll i kupén. Är de bra att starta den då och då under förvaringen? Eller ska man låta bli? Meningar är delade med det med:)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1268993
- Städa ur och dammsug bilen samt tvätta den, vill man kan man ju ha iaf 2.6bar i däcken som minst, men det har man väl ändå så...
- Innan den ställs av så se till att motorn är genomvarm

- Om du ska starta motorn så tänk på att såvida du inte kan köra motorn genomvarm innan den stängs av så låt den vara. Att köra en motor varm på tomgång tar dock enormt lång tid. Så låt den vara för den klarar det.
- Titta till den ibland, se så det inte ligger fågelskit på lacken, så att möss inte byggt bo i motorrummet, töm ur vattnet från torrbollen med mera.

Olja och filter kan du byta i sommar sen och bra att du har en c-tek laddare kopplat hela vintern. Den kan du ju ha nytta av annars med om du kör så lite
av Rådlös
#1269147
Bara en liten jämförelse i sammanhanget: Fritidsbåtar står ju verkligen vinterförvarade varje år. Där är det regel att byta olja och filter när man ställer båten för vintern. Man gör lite annat också, kopplar batteriladdning eller förvarar det på annan plats. Men, ett friskt och fulladdat batteri behöver inte stå inomhus. Det tål kylan bra. Värme påskyndar självurladdningen. Lite kyla eller svalare temp bromsar upp den. Men har man en smartladdare så är man ju garderad mot detta.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]