Moderator: Moderatorer
Macka skrev: ↑tis 04 sep 2018, 09:36 Är filtret placerat över tråget med hålet neråt så ska det inte vara några problem. låt den gå varm och sen stå ett tag så oljan får rinna ur bara i så fall.Det borde vara det klassiska filtret i botten på ts bil. Då rinner det som är i filter och kanaler ut men innehållet i sumpen stannar där.
Jultomten skrev: ↑ons 05 sep 2018, 09:19 Tack alla för svar. Jag nämnde inte anledningen till att jag ville bara byta filtret för att jag ville fokusera på svaret på min fråga - nu till anledningen :)Köp billig olja och gör ett byte samtidigt, sen ett till när du kört några timmar med den billiga oljan. Då spolar du ut skiten som finns i den gamla oljan i sumpen innan du börjar spola runt den.
Jag har just tagit över bilen i fråga, den har inte fått oljan bytt på säkert 3000 mil vilket ju är på tok för länge. Det var dessutom en bra bit under OK nivå på stickan. och det såg allmänt tjockt ock kladdigt ut.
Jag har fyllt på säkert 2 liter olja, och jag tänker mig att filtret är rätt igengeggat, så min plan var att byta det direkt, köra lite med min påfyllda olja för att lösa upp det gamla lite och sedan byta både filter och olja . Alternativt hitta någon som kan spola ur motorn med.
/Mikael
Jultomten skrev: ↑tor 06 sep 2018, 08:58 Ja det kanske blir bättre med ett dubbelbyte. Jag såg inte filtret ovanifrån, har någon ett tips på var jag hittar det och vilket verktyg jag behöver skaffa för att få loss hållaren?Filtret sitter i en kopp under. Biltemas kloavdragare funkar fint.
/Mikael
Motorlampan tändes för några dagar[…]
Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]