NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1265258
Hej :)

Min V50 1,8F - 08 18000mil drar alltid bensin vid motorbromsning, oftast segar sig förbrukningen långsamt nedåt till 0,3-0,4..
och den kommer aldrig under 0,2L/mil ens i den häftigaste längsta nedförsbacken..

Är detta normalt?

(Min förra V50 D5 gick alltid snabbt nedåt för att bli typ 0,0 efter några sekunder)

Mvh :)
av JallooZ
#1265391
Min 1.8F gör så också enda tills motortemperaturen är optimal. Då nollas förbrukningen vid motorbromsning som man är van vid. Kan era problem ha med temperatursensorn att göra?
av Okalettos
#1265399
Min kommer inte i närheten av 0,0 ens vid varm motor..

Ja tempsensorn skulle det ju kunna vara.. och/eller termostaten? För, nålen pekar inte helt lodrätt, nästan men inte helt.. Dock fanns tydligen ingen felkod kring detta vid servicen nyligen.

Skulle defekt tempsensor även kunna påverka den allmänna förbrukningen? Jag anser nämligen att den drar en del mer än den borde.. 0,74 blandad körning är en utopi känns det som.. Den kommer aldrig under 0,8 trots väldigt mycket landsvägskörning och trots att jag har som sport att köra eco-driving. Dock drar den faktiskt enligt specen vid nonstop landsvägs/motorvägskörning, hm..

(obs, har inte haft bilen så länge så har inte hunnit räkna ut förbrukningen vid tankning)
av JallooZ
#1265464
Jag kör mestadels landsväg pch motorväg (håller mig under 100 för förbrukningen) och snittar runt 0.66-0,70l/mil. Kan du bekräfta motortempen med tex felkodsläsare med live data? En felaktig termostat skulle jag kanske gissa på. Drar den sås även när du rullar så är det klart förbrukningen ökar.
av Okalettos
#1265525
Jag håller mig också under 100 och har samma landsvägs/motorvägsförbrukning (enl färddatorn) som du JallooZ.. trots att tempnålen inte pekar helt lodrätt.. Hm.. Men vid mer blandad körning, vad snittar du då?
av JallooZ
#1265543
0.72-0.75 blandat 60/40 landsväg/stad. Aldrig fått den över 0.75. Och av någon mystisk anledning verkar min bil vara den enda i världen som faktiskt drar MINDRE än färddatorn visar. 0.72 på datan kan visa 0.68 på pump.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1265640
Min V50 D2 visar 0,0 direkt när jag släpper gasen och varven ligger över 1000rpm.

Dom andra bilarna (V70 2.4t & 2.5t) går långsamt ner och varvtalet måste ligga över 1500rpm för att få 0,0 på datorn.


Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]

Däck tryck

Hej jag har funderat lite på detta kan det h[…]

Hej alla, Är det någon som vet vilka a[…]

På en "äkta" EPA med en sp&au[…]