NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phyxius
#1264461
Någon som vet hur backspärren är konstruerad på en manuel låda 2.0D från 2008? Min verkar i alla fall lagt av. Normalt ska msn ju måste trycka ner spaken lite för att få in backen. Det behöver jag inte göra nu utan jag får in backen hela tiden när jag vill lägga in ettans växel. Otroligt störande.
av akre
#1264624
Är det så att spaken är nedtryckt hela tiden? Om du drar upp spaken blockerar den backläget då?

Kan vara så enkelt att brickan som håller fjädern har lossnat... Lyft på damasken och kolla.
Användarvisningsbild
av Phyxius
#1264664
Hej och tack för svar.
Nej, den är inte fast i nertryck läge utan fjädrar upp och ner som den ska. Vet du hur backspärren är konstruerad? Måste nog ta lös centerkonsolen och felsöka vidare.
Användarvisningsbild
av Phyxius
#1273135
Fick äntligen tid att plocka lös centerkonsolen så jag kom åt att felsöka växelspaken. Kan konstatera att det är inget fel på den eller backspärren. Vet någon om det finns någon justering på växelvajrarna? Misstänker att det är problemet.
Användarvisningsbild
av Phyxius
#1309052
Någon som vet om växelvajrarna är justerbara? Dom är det inte inne vid spaken i alla fall men möjligtvis vid lådan men det har jag inte haft möjlighet att kolla än.
Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]

Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]