NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bokaj81
#1263176
Fixat till bakluckan.. dock så blir det en ny microgivare då den strukar ibland.

Testat och rengjort båda framdörrarnas kontaktstycken och har nu resulterat i att båda dörrarna på höger sida har nu slutat att fungera!
av dieselputte
#1263189
Ja, då har du ringat in orsaken. Kolla bilens historik om kabelstammen till förardörren (A-stolpen) öht är utbytt. Det låg en kvalitetsbulletin fram till runt 2007 (då helt ny guldpläterad version kom) om att denna skall bytas utan kostnad för ägaren. Denna byttes ut på min bil 2007 då det var problem med at vissa dörrar inte låstes, det gick dock alltid att öppna. Har haft problem till och från under senare år trots bytet, men räcker oftast med lite motionering av kontakten i förardörren.

Är inte kabel utbytt kan det rentav vara i så dåligt skick att den måste bytas ut. Men prova först att tvätta och polera kontakterna , använd med fördel denna typ av borste http://www.vagaskratta.se/rengoering-mellan-taenderna i kombination med oxidrengöring, avsluta med contact protect . Kan även vara dålig kontakt i de högra dörrarna, men eftersom det blev sämre borde felet helt och hållet ligga i förardörren.
av Bokaj81
#1263190
Plockat ner hela dörrsidan och konstaterat att allt ser ok ut.
Hittade även 2st avklippta kablar "bakom" sterion. En kabel med 5st kablar i och sen en större kabel avklippt.. leta efter sensorn som skulle sitta där bakom för inomhustermostat för inne i kupén. Kan detta vara skälet till att ac inte funkar som den ska då det blåset kallt en liten stund och sen går det upp i temp.
av Bokaj81
#1263191
Ska testa att borsta kontakterna och köra lite oxidrengöring igen så får jag se ifall det kan hända något.. ändå konstigt att hela högersidan nu är död när det kommer till låsning fast rutorna fungerar som de ska.
av Bokaj81
#1263297
Uppdatering:
Fortsatte idag och nu så fungerar passagerardörren ifram igen. Dock inte bakdörren så är tillbaka på ruta 1.
Kan det vara låskistan på bakdörren som bråkar?
Någon som vet hur man öppnar dörren/låset så man kan få upp dörren så man kan få ur låskista eller plocka an innerdörren osv.
av dieselputte
#1263302
Ser du någon som helst rörelse i låsknoppen om du trycker på låsknappen i förardörren ? Rör den sig lite är det nog en fråga om att smörja låskistan. Just att fönsterhissen funkar kan peka på trasig kista för hiss och lås styrs nog via samma databuss så kommunikationen verkar ju finnas där.

Möjligt det går att få bort dörrklädseln om man först tar ut baksitsen som sitter med några skruvar, om sitsen kan vikas upp på samma sätt som V50?
av Bokaj81
#1263317
Knoppen rör sig inget ifall man inte drar i handtaget där inne. Försökt att få av dörrsidan då jag oxå lutar åt låskistan som verkar ha gett sig.
Vad jag kan se på klipp och info på nätet så verkar det som plastdetaljerna inne i dörren till låskistan blivit slita.. gå dock inte att byta låskista utan att ha öppet dörren då ena skruven som håller ytterhandtaget sitter där?!

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]