NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 220hp
#1260519
Har en S40 T5 -03 som har börjat spöka en del. Ytertemp visar -40, Centrallåset funkar inte, SRS-fel,
bältespåminnaren slutar inte plinga även om bältena är i. Men helt plötsligt funkar allt igen. Så håller den på. Jag hat haft isär kontaktstycket i vänster a-stolpe och gjort rent och smörjt med kontaktfett. Såg bra ut. Kan det var kontaktstyckena inne i v framdörr? Misstänker att fler haft liknande problem. Tacksam för svar
av dieselputte
#1260591
Som föregående , kolla batteri.

I övrigt, gör ren CEM


Kolla jordpunkter vid vänster fjäderben intill batteiet.
av 220hp
#1260598
CEM är bytt för ett litet tag sedan pga startproblem. Tänkte också på batteriet. Det håller 12 volt och jag laddade det men det är ett gammalt Biltema-batteri så det är ju ingen höjdare. Jordpunkterna är kollade. Tänkte riva ner Vfd och se hur kontakterna ser ut. Tack för tips!
av 220hp
#1260803
En liten uppdatering i ämnet. Jag har haft isär styrenheten i v framdörr. Såg helt bra ut. Inget fukt inget ärg. Som ny. Däremot hittade jag en kabel i stora kontaktstycket till den som hade ”backat”. Fixade det men ingen skillnad. -40 och centrallås elhissar funkar ej. Tog därefter ner kontaktstycket i höger A-stolpe. Där hade två stift ärgat så jag sprejade och blåste med tryckluft och petade försiktigt med en nål. Ingen skillnad! Bytte till ett ”riktigt” batteri men felen kvarstår tyvärr. Imorgon blir det riva bakdörrarna. Har ni fler tips så ös på!
av dieselputte
#1260814
Googla på engelska så kanske du hittar en bra lösning via de engelska forumen. Tycker ofta de är bättre på att redovisa hur de löst sina problem,
. Här är det tyvärr ofta trådskapare som inte återkommer med hur problemet löstes, eller om det öht fick en lösning.
I övrigt, du nämnde att CEM bytts ut, men rengjorde kontakterna då? Tempen - 40 tror jag kan peka på avbrott och om jag inte minns fel så går tempgivarens signal via CEM till styrenheten för klimatanläggningen, kolla kopplingschemat för bilen. Finns länkar till det in flera trådar.
av 220hp
#1260825
Tack för tipset. Ska kolla andra forum. Vad gäller tempgivaren så stämmer nog det du säger. Men etrallås och rutor lägger av samtidigt. Och när tempgivaren visst rätt så funkar allt. Därför trodde jag på dörrkablage eller styrenheten i dörren. När man kört ett tag så kommer allt igång och det i sin tur kunde ju tyda på strömproblem.
av dieselputte
#1260868
Här hittade jag en tråd https://www.volvo-forums.com/t15593-dua ... l-temp.htm Minus 40 grader där också, genomgående problem med kablage/kontakter. Vet du om kablaget bytts ut öht via QB som kördes fram till runt 2007 ? Om inte är det nog så illa att kablaget måste bytas ut. Var inte så länge sedan jag läste om någon som hade upptäckt ett kabelbrott innanför kabelns gummibälg vid gångjärnet. Hn lödde ihop det och därefter funkade allt normalt. Du kanske har ett kabelbrott som glappar intermittent. Som du ser i bifogad tråd så är kontaktrengöring oftast bara tillfällig lösning. Min bil -06a hade också problem i början varvid kablaget byttes ut via QB. Det har dock varit problem till och från de sista 2 åren, dock enbart lite lägre tempvisning än vanligt samt problem med dörrlåsen.

Det skumma är dina SRS larm, kolla kablaget under passagerarstolen, kanske där nån kommunikationsbuss störs. Vanligt med nån kortis till jord där som orsakar SRS larm, kanske det stör samma databuss som till dörren? Har för mig det brukar vara kabeln till passagerarstolens bälteslås som varit felmonterad från frabrik och skavts så nån ledare jordas.
av 220hp
#1261013
Kablaget är utbytt -12. Idag hade jag ner hfd. Såg ut som nytt där med. Kabelbrott innanför gummibåten kan ju vara ett alternativ. Vid ett tillfälle idag så funkade c-lås och fönsterhissar trots att utetemp visade -40 grader. Vid nästa start så var allt kass igen. Kör man en sväng så stiger graderna successivt. Tack dieselputte för dina tips och inlägg. Man blir ju lite trött när man inte hittar felet.
av 220hp
#1261015
Jag hade även lös styrenheten under stolen och kollade den plus kablaget. Inget synligt fel. Inget skav vad jag kunde se.

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]