NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1260419
ACn på min Volvo V50 D2 2012 fungerar endast under färd. Direkt jag stannar eller om jag startar bilen och låter den stå på tomgång så slutar ACn att fungera.
AC-pumpen slår till för att sedan stänga av efter någon sekund. Jag har även noterat att kylarfläkten inte går igång när jag slår på ACn, för det ska den göra om jag har förstått det rätt?
Finns det någon sensor som styr kylarfläkten så att den startar när man kör igång ACn?
Användarvisningsbild
av snepo
#1261114
Att AC bara funkar under färd,beror på att kylfläkten inte går. Går kylfläkten överhuvudtaget? Nu när det är så varmt,så borde den gå även om inte AC är på. När du står på tomgång en stund
#1263678
Tack för tipset!
Är det någon som vet vilket voltantal det ska vara på styrsignalen till kylfläkten?
Jag mätte nu och när acn är avstängd (on/off-knappen i bilen) så skickas det ut ca: 4 volt i styrsignalen, när den är på så visar instrumentet 0.2V. Oavsett voltantal så snurrar inte kylfläkten.
Är det kylfläkten som gett upp? Den har endast varit igång nån enstaka gång den senaste månaden och vid dessa tillfällen så har acn fungerat.
#1392580
Hej,
Hoppar in i den här tråden för att komplettera med en likande felbild.
AC-kompressorn startar strax efter motorstart och går sedan i ca15s innan den slås av. Därefter kopplar den in intermittent för att direkt slå ifrån. El-fläkten (vid kylaren) går inte igång. ACn fungerar inte under färd.
Felkodsutläsning med VIDA pekar på ”ECM-P069113 Fan 1 Control Circuit Low - General Electrical Failures - Circuit open” vid utläsning av ECM.
Har nu bytt el-fläkt och AC fungerar nu som den ska :-)

Hoppas det här hjälper någon!
av Eriros
#1504688
Hej!
Min fläkt har också gett upp och tänkte byta den i veckan. Det ser väldigt trångt ut och finns det någon som har något tipps hur man får ur fläkten utan att plocka bort kylare mm.
Tack på förhand!

Mvh Erik
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]