Sida 1 av 1

**LÖST** Byta ECM till en begagnad funkar det?

Postat: mån 16 jul 2018, 18:34
av gögge
V50 1.8F som är körs på 95okt 2006
Symtom: Höga varv vid start hänger sig på gasen om man har koppling ner tryck oavsett växel i eller inte.
När man rullar för att komma till stopp vid rödljus tex och har ingen växel i då rusar motorn ca 3000 varv för sen läget sig på ca 1200varv men skulle jag trycka ner kopplingen precis innan bilen stannar så rusar inte motorn mer än 1800varv och samma tomgång 1200varv.
Farthållaren fungerar.
Händer då och då den får motorfunktion nersatt startar om bilen och det försvinner!
Volvo har haft inne bilen och felsökt i nästan 2 dagar bytt spjällhus utan framgång kollat alla vakuumslangar och ledningar allt ser bra ut enl mekanikern
Felkoder jag har fått är:EMC-0122,EMC-0223 EMC2110 och EMC 2135 mekanikern säger ev att ECM har gett upp alt defekt (dyra är dom) är detta något man kan köpa begagnat och byta själv eller om någon har gjort detta själv i så fall var sitter den?
Får olika svar av olika firmor Volvo / Bilia

Den går fint på landsväg motorväg märkligt nog 0,65 i 100kmh enligt färddator.

Re: Byta ECM till en begagnad funkar det?

Postat: tor 19 jul 2018, 23:48
av 220hp
Skicka ett mail till [email protected] och fråga. Skriv även med dina felkoder. De har en kille som heter Christian som är duktig på sånt. Eller så ringer du och pratar med honom direkt. Tel 0492-20028. Fråga efter Christian.

Re: Byta ECM till en begagnad funkar det?

Postat: sön 29 jul 2018, 12:39
av akre
Ja och nej. ECM måste programmeras och det kan tydligen bara göras på nya enheter (eller raderade). Dessvärre kan inte Volvo-verkstäderna radera dem....

Alla de felen har med trottelpositionen att göra. Nu vet jag inte om det sitter någon canbus-pryl som interfejsar ned trottelgivaren eller om det är kopplad direkt till ECM. Men om nu spjällhuset är bytt så skulle jag kolla kablar och kontakter...

Re: Byta ECM till en begagnad funkar det?

Postat: lör 11 aug 2018, 06:42
av gögge
tyvärr inte haft tid å kika på bilen men tänkte jag skulle göra detta nu i helgen,
Det jag har märkt e om jag fri rullar säg i ca 40km/h och trycker på farthållaren och sen trycker på plus eller minus så varvar motorn, kan farthållaren på nåt sätt vara boven och hur fungerar farthållaren i så fall genererar den felkoder?

Re: Byta ECM till en begagnad funkar det?

Postat: lör 11 aug 2018, 10:03
av akre
Du har inte en vakuum läcka då? Symptomen tyder på det då motorn efter att ha rusat lugnar ned sig efter en stund då datorn kompenserar för det efter en stund. Lyssna under huven efter väsande ljud. Alternativt läcksökning med hjälp av propan/butan.

Re: Byta ECM till en begagnad funkar det?

Postat: lör 11 aug 2018, 19:09
av gögge
Har försökt lyssna efter ”pys” ljud svårt att höra när motorn är igång dum fråga men arbetar koppling och broms med vacuum på nåt sätt?
Ska testa med startgas å spruta och se.

Re: Byta ECM till en begagnad funkar det?

Postat: lör 11 aug 2018, 20:44
av akre
Broms jobbar med vacuum. Men jag är osäker på om v50 har separat vacuumpump.

Re:**LÖST** Byta ECM till en begagnad funkar det?

Postat: fre 31 aug 2018, 20:01
av gögge
Uppdatering!
Pratade med mekanikern i veckan om ev byta ECM, fick aldrig riktigt klarhet om det går bra med begagnad ECM vilket fall ville han kika en xtra gång och det var en liten kort tjock slang som var tok sprucken som går mellan block och insugnings röret.
slangen är bytt med tillbehör bilen (so far) går som ny.
@ackre du hade rätt :)