NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1259919
V50 1.8F som är körs på 95okt 2006
Symtom: Höga varv vid start hänger sig på gasen om man har koppling ner tryck oavsett växel i eller inte.
När man rullar för att komma till stopp vid rödljus tex och har ingen växel i då rusar motorn ca 3000 varv för sen läget sig på ca 1200varv men skulle jag trycka ner kopplingen precis innan bilen stannar så rusar inte motorn mer än 1800varv och samma tomgång 1200varv.
Farthållaren fungerar.
Händer då och då den får motorfunktion nersatt startar om bilen och det försvinner!
Volvo har haft inne bilen och felsökt i nästan 2 dagar bytt spjällhus utan framgång kollat alla vakuumslangar och ledningar allt ser bra ut enl mekanikern
Felkoder jag har fått är:EMC-0122,EMC-0223 EMC2110 och EMC 2135 mekanikern säger ev att ECM har gett upp alt defekt (dyra är dom) är detta något man kan köpa begagnat och byta själv eller om någon har gjort detta själv i så fall var sitter den?
Får olika svar av olika firmor Volvo / Bilia

Den går fint på landsväg motorväg märkligt nog 0,65 i 100kmh enligt färddator.
Senast redigerad av 1 gögge, redigerad totalt 0 gånger.
av akre
#1262112
Ja och nej. ECM måste programmeras och det kan tydligen bara göras på nya enheter (eller raderade). Dessvärre kan inte Volvo-verkstäderna radera dem....

Alla de felen har med trottelpositionen att göra. Nu vet jag inte om det sitter någon canbus-pryl som interfejsar ned trottelgivaren eller om det är kopplad direkt till ECM. Men om nu spjällhuset är bytt så skulle jag kolla kablar och kontakter...
av gögge
#1264303
tyvärr inte haft tid å kika på bilen men tänkte jag skulle göra detta nu i helgen,
Det jag har märkt e om jag fri rullar säg i ca 40km/h och trycker på farthållaren och sen trycker på plus eller minus så varvar motorn, kan farthållaren på nåt sätt vara boven och hur fungerar farthållaren i så fall genererar den felkoder?
av akre
#1264314
Du har inte en vakuum läcka då? Symptomen tyder på det då motorn efter att ha rusat lugnar ned sig efter en stund då datorn kompenserar för det efter en stund. Lyssna under huven efter väsande ljud. Alternativt läcksökning med hjälp av propan/butan.
av gögge
#1264379
Har försökt lyssna efter ”pys” ljud svårt att höra när motorn är igång dum fråga men arbetar koppling och broms med vacuum på nåt sätt?
Ska testa med startgas å spruta och se.
#1267398
Uppdatering!
Pratade med mekanikern i veckan om ev byta ECM, fick aldrig riktigt klarhet om det går bra med begagnad ECM vilket fall ville han kika en xtra gång och det var en liten kort tjock slang som var tok sprucken som går mellan block och insugnings röret.
slangen är bytt med tillbehör bilen (so far) går som ny.
@ackre du hade rätt :)

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]