NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janne1977
#1259730
Hej.
Jag håller på att göra en R-design replika av en 1,8 2007 Kinetic .
Det jag håller på med nu är mätarhuset, har köpt ett från en nyare.
Till frågan, är det bara att plugga in eller den behöver mjukvara uppdatering också?
Sen så sitter det någon grunka uppe på original huset. Ska man plocka isär husen och byta innehållet eller sätta fast grunkan någon annanstans?

/Janne
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1259804
Grunka? Du får nog ladda upp en bild ;-)

Ska miltalen stämma får du be dem ändra hos Volvo ÅF, annars så flytta över prylarna
av Janne1977
#1259810
Ja där sitter något uppe på mätarhuset på dom äldre som inte dom nya har. Ska kolla imorgon vad det är för något.
Så man kan få samma miltal på den nya ?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1259846
Ja det kan du, frågan är ju som sagt bara hur. Om du ska programmera in det hos ÅF eller om du flyttar över delar mellan husen.

Du kan ju se efter om du hittar en guide på hur man byter mätartavlor, vill minnas att jag sett en på garaget. Risken finns ju dock att något går sönder så är du inte så glad vid pilljobb kanske du ska låta åf ändra miltalen.
av Janne1977
#1259854
Centrallås reläet är det som sitter fast uppe på mätarhuset. Finns inte fästpunkter för den på nya mätarhuset.
Man kanske bara kan stripsa fast den någon annanstans?
av Janne1977
#1259907
Nu har jag varit och kollat upp mjukvarauppdatering.
Miltalen går inte att ändra, också sa dom att det inte är säker att det nya mätarhuset kommer att fungera på min bil :-/
Enligt dom så är det eb chansning man gör när man handlar begagnat.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1259967
Ok, vet att jag läst det men vart?.! Annars är det väl bara tt börja skruva över delarna(?), föööörsiiktiigt ;-)

Hittade lite här:
viewtopic.php?f=31&t=117266

viewtopic.php?p=728976
av Janne1977
#1259984
Satte i mätarhuset idag och fick faktiskt allt att funka ihop :-)
Centralåsreläet stripsade jag fast inärheten av huset.
Skrev ner gamla samt nya miltalet i serviceboken.
Så får det vara så länge :-D

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]