NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pjef77
#1259004
Hej! Har letat i manualen efter hur man gör för att byta lampa samt vad det är för lampa i det extra bromsljuset som är i bagageluckan på C70II årsmodell 2006. Någon som vet!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1259014
Borde sitta dioder eller liknande där, knappast en klassisk glödlampa väl?

Antagligen byter man hela bromsljuset då jag tror det är en sluten enhet eller så är det kabelbrott skulle jag tro
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1259023
.
Senast redigerad av 1 fjohan82, redigerad totalt 0 gånger.
av Blue
#1259051
Jag behöver också byta och är intresserad av tillvägagångssättet.
Tacksam för en kort beskrivning när du brottats klart med jobbet
av Darkwing
#1259956
Hej,

Det är en komplett enhet med inbyggda lysdioder och den har en bit kabel med en snabbkontakt på. Jag fick byta hela min då den hade spruckit sönder i fästena på baksidan.
För att komma åt denna så påbörjar man nedcabbning så att bakluckan öppnas och den extra "hatthyllan" skjuts upp i läge då avbryter man. Plåttaket har alltså inte börjat att röra sig ännu.
Här kan man nu se insidan på bakluckan med den svarta tygpanelen, denna behöver lossas genom att skruva loss de 2 gummiplopparna(bara att snurra på dessa med handkraft) samt att försiktigt peta bort övriga ploppar som den sitter med runt kanterna.
När denna är lossad går det att se kabeln med snabbkontakten och de 3 muttrarna som håller fast bromsljuset på baksidan.
Plasten i bromsljuset blir väldigt skör efter några år så om det inte redan är trasigt innan så går det förmodligen sönder när ni ska lossa muttrarna.
Det är bra att vara 2 personer för att demontera och montera det nya bromsljuset då man inte kommer åt att både hålla och skruva samtidigt.
Dra fast det nya bromsljuset försiktigt, det är en liten gummilist med som ligger mellan ljuset och karossen.
Skickar med en bild på bromsljuset innan montering. Detaljnumret är 09466373.

Lycka till! ;-)
Bilagor
DSC_0487_4a.jpg
DSC_0487_4a.jpg (202.56 KiB) Visad 876 gånger
av Darkwing
#1259964
Jag hade sådan tur att jag "hittade" mitt helt nya bromsljus på Blocket(hösten 2017) för 200 kr :-D
Det lät billigt tyckte jag så jag kollade tyvärr inte efter några mer priser.

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]