NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1257995
Idag körde jag som vanligt fram å tillbaka till jobbet utan problem. Efter att ha varit hemma va en timme skulle jag iväg en sväng å då startade den inte, är en V50 04a modell 05. När jag sätter i nyckeln låter det inte som det brukar men däremot är det ett trutande + ett knakade ljud ifrån motorrummet. Vrider jag på nyckeln så tänds endast varningslampan dör avgasrening å det hörs bara ett väsande ljud plus att vindrutetorkarna går trots att de är avstängda. Jag testade batteriet 12,33v så laddade upp ser drygt 13v då mätt med min multimeter på avstängd bil. Jag har filmat ljudet men kunde tyvärr inte lägga upp den. Oavsett vad det kan vara så vore jag tacksam för tips. Mvh Petra
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Flyttad till rätt forumsdel
#1258082
Har du tittat i motorrummet, känt på t.ex multiremmen eller kamremmen (om du kommer åt den. Du kanske har kamkedja i stället?) ?
Tag hjälp av en "assistent" som försöker starta medan du kollar i motorrummet, eller tvärtom. Försök se om något ser konstigt ut eller rör sig uppenbarligen fel. Men håll borta fingrarna från remmar och andra rörliga delar under startförsöken.
#1258999
Vad jag förstår så drar den inte runt på starten? Det som låter på tändning är nån pump som drar igång en stund. Drar rattlåset när du sätter i och ur nyckeln? Om inte så är det troligt att det är töndlåset. Vanligt fel på dessa bilar. Ibland kan det hjälpa om man vrider till startläget och samtidigt slår lite försiktigt med nåt lämpligt på nyckeln i bakkant. Jag har själv precis fått igång en S40 -04 som har krånglat med starten. Bytte rattlås, tändlås men det visade sig vara CEM.
#1262277
Om den inte drar runt låter det som tändningslås, enklare än man kan tro att byta samt kräver ingen programmering, dina gamla nycklar funkar iaf om du köper ett begagnat på skroten.
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]