kvillebäck skrev: ↑sön 08 okt 2023, 17:10
Om du din bränsletrycksregulator mäter fel bränsletryck stänger den av motorn direkt. Inte en halv sekund senare. Bilen är därefter ganska svår att starta. Stämmer det på dina symptom så kan det vara bränsletrycksregulatorn.
Annars undrar jag om dina problem brukar uppkomma vid kraftiga svängar eller accelerationer? då finns även batteriet med i tankarna som möjlig orsak. Har varit med om att det varit så mycket skit i botten på batteriet att det vid vissa svängar och liknande tryckts upp mot plattorna och kortslutet plattorna vilket har resulterat i allt från motorstopp till mängder av orelevanta felkoder.
Jag har inte ägt bilen länge så det är första gången jag har några problem med den.
Jag åkte på en nyasfalterad raksträcka i 80 km/h på 5:ans växel och så var det bara som att de högg till och jag tappa kraft i motorn(som när limp mode hoppar i).
Startbatteriet är nytt.
Provat 2 olika läsare, Autel och Launch och dem hitta bara en Fuel rail pressure sensor i live data, den visade 30 psi när jag körde på starten.
Antar man får tryck i railen även fast regulatorn är trasig?
Jag raderade felkoden om Fuel pressure regulator, samt 2 stycken till Dieselvärmaren samt 1 felkod "att den inte fick signal med CCM klimatanläggningsmodulen" men de var pga lite ström i batteriet då, nu finns de inga fler felkoder enligt Autel men endå lyser motorlampan?
Måste man ha Vida för att komma åt allt i en volvo? För de måste ju finnas någon felkod som gör att motorlampan fortfarande lyser?
Provat också och gjort bilen strömlös med å tagit ur startbatteriet.
Har ett inbokat kamremsbyte på bilen nästa vecka så detta kom ju lägligt... Ska försöka hinna byta regulatorn annars får väl Volvo felsöka innan kamremsbytet.
Edit: Provat starta bilen under dagen men den vägrar gå igång, den enda ledtråden jag har just nu är FPR koden . Och den lysande motorlampan får vara ett mysterium, kan den låsa bilen från att starta?