NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1264848
Jag har bytt bränslefilter tre gånger med ca 30 mil mellan varje byte. Naturligtvis börjar man där innan man går vidare till bränsletrycksregulatorn. Har även haft ner tanken två gånger och rengjort den. Tror inte det hjälper att byta filter igen.
För de som undrar så sitter bränsletrycksregulatorn på 1.6 dieseln på bränslepumpen alldeles framför dieselvärmaren.
För att byta den behöver man ta bort en liten plåt som verkar sitta där för att skydda givaren.
Första gången den var nere tog det ca en timme att göra bytet. Sista gången tog det ca femton minuter.
Det sitter en packning bakom givaren, var rädd om den så den inte försvinner. Då man aldrig ser den så är det lätt att den ramlar bort. Kan tillägga att efter byte av bränsletrycksregulatorn så går bilen igen. Misstänker att en rostflaga eller någon annan liten partikel satt sig i regulatorn.

Hur får man skit i bränslefiltret? Hålet i slangen på tankarmaturen (ner i tanken) är ca 2mm. Börjar misstänka att bränsleröret under bilen släpper skit. Har dock aldrig hittat något i filtret men väl i tanken efter blåsning av bränsleledningarna.

Är det någon som vet var backventilen på bränslesystemet sitter? Är det i filtret eller finns det ingen p.g.a. att det inte behövs med den lilla diametern på sugslangen?
#1557125
kvillebäck skrev: tis 14 aug 2018, 18:06 Jag har bytt bränslefilter tre gånger med ca 30 mil mellan varje byte. Naturligtvis börjar man där innan man går vidare till bränsletrycksregulatorn. Har även haft ner tanken två gånger och rengjort den. Tror inte det hjälper att byta filter igen.
För de som undrar så sitter bränsletrycksregulatorn på 1.6 dieseln på bränslepumpen alldeles framför dieselvärmaren.
För att byta den behöver man ta bort en liten plåt som verkar sitta där för att skydda givaren.
Första gången den var nere tog det ca en timme att göra bytet. Sista gången tog det ca femton minuter.
Det sitter en packning bakom givaren, var rädd om den så den inte försvinner. Då man aldrig ser den så är det lätt att den ramlar bort. Kan tillägga att efter byte av bränsletrycksregulatorn så går bilen igen. Misstänker att en rostflaga eller någon annan liten partikel satt sig i regulatorn.

Hur får man skit i bränslefiltret? Hålet i slangen på tankarmaturen (ner i tanken) är ca 2mm. Börjar misstänka att bränsleröret under bilen släpper skit. Har dock aldrig hittat något i filtret men väl i tanken efter blåsning av bränsleledningarna.

Är det någon som vet var backventilen på bränslesystemet sitter? Är det i filtret eller finns det ingen p.g.a. att det inte behövs med den lilla diametern på sugslangen?
Tjena, är någon av dessa inringade regulatorn?
Eller vart sitter den exakt?
Bilen dog å fick felkod om fuel pressure regulator å nu startar inte bilen å motorlampan lyser även fast jag raderat felokoden.
IMG_20231007_205400.jpg
IMG_20231007_205400.jpg (3.88 MiB) Visad 1134 gånger
#1557139
Den gröna ser det ut som. Du har gjort lite för att frilägga den tror jag. Min går inte att se lika tydligt men platsen är den rätta. På pumpen. Tänk på att det finns en packning under den som lätt ramlar bort.
#1557150
kvillebäck skrev: sön 08 okt 2023, 07:48 Den gröna ser det ut som. Du har gjort lite för att frilägga den tror jag. Min går inte att se lika tydligt men platsen är den rätta. På pumpen. Tänk på att det finns en packning under den som lätt ramlar bort.
Tack för svar Kvillebäck, finns fan ingen info eller bild vart den där sitter.
Bilden jag posta är lånad från internet då det var kolsvart när bilen var färdigbogserad.

Har varit ut å kikat på min nu.
IMG_20231008_091537.jpg
IMG_20231008_091537.jpg (2.1 MiB) Visad 1110 gånger

Jag bytte bränslefilter, oljefilter samt ny olja för mindre än 100 mil sedan då bilen stått kanske 2 år innan jag köpte den, samt åtgärdat läckande spridare med nya packningar och brickor.
Antar det fortfarande finns en risk att filtret satt igen sig?

När detta hände kom oljetryckslampan sen motorlampan och sen började alla lampor i displayen att lysa som när den dör vid ett motorstopp.

Har lånat en Autel motpro, ska se vad jag får fram för live värden på bränsletrycket när jag kör bilen på starten. Återkommer i tråden senare ikväll.

Edit: För info till andra så har jag en v50 1.6d D4164T och regulatorn på min heter bosch 0928400607
#1557173
Om du din bränsletrycksregulator mäter fel bränsletryck stänger den av motorn direkt. Inte en halv sekund senare. Bilen är därefter ganska svår att starta. Stämmer det på dina symptom så kan det vara bränsletrycksregulatorn.
Annars undrar jag om dina problem brukar uppkomma vid kraftiga svängar eller accelerationer? då finns även batteriet med i tankarna som möjlig orsak. Har varit med om att det varit så mycket skit i botten på batteriet att det vid vissa svängar och liknande tryckts upp mot plattorna och kortslutet plattorna vilket har resulterat i allt från motorstopp till mängder av orelevanta felkoder.
#1557183
kvillebäck skrev: sön 08 okt 2023, 17:10 Om du din bränsletrycksregulator mäter fel bränsletryck stänger den av motorn direkt. Inte en halv sekund senare. Bilen är därefter ganska svår att starta. Stämmer det på dina symptom så kan det vara bränsletrycksregulatorn.
Annars undrar jag om dina problem brukar uppkomma vid kraftiga svängar eller accelerationer? då finns även batteriet med i tankarna som möjlig orsak. Har varit med om att det varit så mycket skit i botten på batteriet att det vid vissa svängar och liknande tryckts upp mot plattorna och kortslutet plattorna vilket har resulterat i allt från motorstopp till mängder av orelevanta felkoder.
Jag har inte ägt bilen länge så det är första gången jag har några problem med den.
Jag åkte på en nyasfalterad raksträcka i 80 km/h på 5:ans växel och så var det bara som att de högg till och jag tappa kraft i motorn(som när limp mode hoppar i).
Startbatteriet är nytt.

Provat 2 olika läsare, Autel och Launch och dem hitta bara en Fuel rail pressure sensor i live data, den visade 30 psi när jag körde på starten.
Antar man får tryck i railen även fast regulatorn är trasig?

Jag raderade felkoden om Fuel pressure regulator, samt 2 stycken till Dieselvärmaren samt 1 felkod "att den inte fick signal med CCM klimatanläggningsmodulen" men de var pga lite ström i batteriet då, nu finns de inga fler felkoder enligt Autel men endå lyser motorlampan?

Måste man ha Vida för att komma åt allt i en volvo? För de måste ju finnas någon felkod som gör att motorlampan fortfarande lyser?
Provat också och gjort bilen strömlös med å tagit ur startbatteriet.

Har ett inbokat kamremsbyte på bilen nästa vecka så detta kom ju lägligt... Ska försöka hinna byta regulatorn annars får väl Volvo felsöka innan kamremsbytet.

Edit: Provat starta bilen under dagen men den vägrar gå igång, den enda ledtråden jag har just nu är FPR koden . Och den lysande motorlampan får vara ett mysterium, kan den låsa bilen från att starta?
#1557202
Motorlampan lyser nog alltid tills bilen startat tror jag. allternativt så lyser den i alla fall tills felet är borta om det kan avläsas med motor av. Om felet pekar på #fuelrail pressure sensor"så är det en annan än den som sitter på pumpen. Den sitter på fuelrailen. tar du bort din EGR så ser du den där under.
Dessa felkoder kan du även få om något blockerar bränsleledningen som täppt bränslefilter eller skräp i tanken.
Skulle också kunna vara en trasig dieselpump.
Har du luftat den innan start?
Om kamremmen kuggar över vid dieselpumpen känner sensorn i pumpen av det minskade trycket och stänger av motorn. Den går att starta igen men behöver luftas först för att det skall gå smidigt.
#1557208
kvillebäck skrev: mån 09 okt 2023, 06:21 Motorlampan lyser nog alltid tills bilen startat tror jag. allternativt så lyser den i alla fall tills felet är borta om det kan avläsas med motor av. Om felet pekar på #fuelrail pressure sensor"så är det en annan än den som sitter på pumpen. Den sitter på fuelrailen. tar du bort din EGR så ser du den där under.
Dessa felkoder kan du även få om något blockerar bränsleledningen som täppt bränslefilter eller skräp i tanken.
Skulle också kunna vara en trasig dieselpump.
Har du luftat den innan start?
Om kamremmen kuggar över vid dieselpumpen känner sensorn i pumpen av det minskade trycket och stänger av motorn. Den går att starta igen men behöver luftas först för att det skall gå smidigt.
Okej då ska jag inte tänka mer på motorlampan innan jag fått bilen att starta.

Mja felkoden peka på regulatorn, det jag menar med sensorn var att jag trodde man skulle hitta regulatorn i Live Data om den visade något tryck, men är bara fuel rail sensorn som dyker upp i den menyn.

Jag får helt enkelt plocka en regulator från skroten för att hinna innan nästa vecka sen lufta, har för mig de går att lufta på den gröna kopplingen till vänster.
Funkar inte de får jag byta filtret igen också.

Tack ännu engång för dina svar Kvillebäck, guld värt!
Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]