NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1256321
StefanN skrev: fre 22 jun 2018, 21:54 Skulle inte lagt pengar på ett oljebyte. Oljan byter man för att förlänga livet på lådan, inte för att laga en havererad låda.
Läst om folk som haft liknande problem (andra bilmärken) som löst det genom spolning och oljebyte. Har ingen aning hur oljan ser ut. Kan va läckage? Kände ju som sagt en oljelukt samma dag som haveri. Har inte lyckats kolla på oljan än. Men givetvis surt att lägga pengar på något som kanske inte ens hjälper. Eller så får man bita i det sura äpplet och byta hela skiten. 8k för låda har jag sett på bildelsbasen, sen kanske 4h för en kunnig verkstad att byta? Under 15k på en oberoende verkstad borde man väl ändå komma undan med....
#1256379
Testade förut att lyfta upp bilen fram förut och se ifall hjulen gick att snurra trots P inlagt. De gick att snurra flera varv med båda hjulen. Det ena var dock lite trögare. Troligtvis är det "bara" att den inte lyckats få i P. Men gjorde detta ifall det nu skulle kunnat vara drivaxlarna som torskat. De fick som sagt en del påfrestning innan detta ras. Oftast brukar de väl kännas när de är dåliga, men hört att de kan torska direkt också. Då detta är normalt på min bil vid dessa miltal. Men ljudet från videon talar väl om att de högst troligt har med växellådan att göra.
#1256741
kebabpizza skrev:Bättre än växellådsras iaf... :/
Kan man lugnt säga, hade inte en tanke på att de skulle va drivknuten! Man brukar ju oftast känna när den börjar bli kass. Kändes som allt lutade till att det var något med växellådan.....
Kanske man ska byta hela drivaxeln istället för bara knuten ändå om drivaxeln är ok? För drivaxlarna brukar ju ge sig efter ett tag på denna bil.
#1257086
Bra att felet verkar vara ett annat än växellådan. Tur i oturen så att säga. När det gäller oljebyte i lådan så blev jag rekommenderad av min personliga servicetekniker på Volvo att göra detta var 9000:e mil på min C30 så det gjorde jag (vid 9000 mil alltså). Kostade en bra slant men det är ju ganska mycket jobb i och med att lådan skall sköljas också innan den nya oljan hälls i.
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]