NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1256097
Tjena! Jag håller på att testa mig fram med olika T10 led lampor i 6000k för att hitta ett riktigt bra parkeringsljus med xenonvitt sken. Vad ger bäst sken? Lampor med många dioder (tex 6 st framåt och 3 st åt sidan) eller lampa med enbart en stark diod framåt?
Tack på förhand!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av grillchips
#1256204
Jag körde i början på lampor som pekade åt alla möjliga håll o kanter. Jag landade slutligen i en lampmodell som har LED som pekar uppåt och nedåt. Kontentan var att jag ville att de skulle fylla så mycket upp och ner som möjligt, rakt fram spelar ingen roll eftersom de är för svaga för att faktiskt ha någon funktion så.

Jag har en liknande modell av dessa, problemet är bara att man får trixa lite för att få lampan positionerad rätt men har man inte korvfingrar eller smala näbbtänger så går det bra att få den rättvinklad.
Bild
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1256245
grillchips skrev:Jag körde i början på lampor som pekade åt alla möjliga håll o kanter. Jag landade slutligen i en lampmodell som har LED som pekar uppåt och nedåt. Kontentan var att jag ville att de skulle fylla så mycket upp och ner som möjligt, rakt fram spelar ingen roll eftersom de är för svaga för att faktiskt ha någon funktion så.

Jag har en liknande modell av dessa, problemet är bara att man får trixa lite för att få lampan positionerad rätt men har man inte korvfingrar eller smala näbbtänger så går det bra att få den rättvinklad.
Bild
Tack så mycket för tipset, har ej testat denna form av lampa Bild Ska man alltså försöka få lampan att sitta vågrätt? Dvs att dioder hamnar så att de lyser uppåt och nedåt?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av grillchips
#1256296
Ja exakt. Så har jag gjort en längre tid nu och det krävs lite pillande för att få den att peka upp/ner men det går fort när man väl får in snitsen (eller har vettiga verktyg).
Dessutom, andra varianter av LEDs, till exempel dessa, tenderar att vara YTTERST för stora. De går in, men när man ska byta lampa av valfri anledning så kan de lätt fastna i reflektorkanten och hoppa loss in i lyktan. Det är ingen kul historia. Tog mig över 1h att få ut lampan. :-D
Bild
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1256304
Tack för tipset! Det är just sådana här för stora lampor som jag har i nu.. Hoppas bytet går smidigt Bild
grillchips skrev:Ja exakt. Så har jag gjort en längre tid nu och det krävs lite pillande för att få den att peka upp/ner men det går fort när man väl får in snitsen (eller har vettiga verktyg).
Dessutom, andra varianter av LEDs, till exempel dessa, tenderar att vara YTTERST för stora. De går in, men när man ska byta lampa av valfri anledning så kan de lätt fastna i reflektorkanten och hoppa loss in i lyktan. Det är ingen kul historia. Tog mig över 1h att få ut lampan. :-D
Bild
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1256408
När vi ändå är inne på LED lampor. Jag har satt in blå innerbelysning i cupén, även vid fotstöd, bagaget samt handsfacket. Vid pedalerna tycker jag att det lyser snyggt med blått men i resten av bilen är jag lite osäker..Vad tycker ni? Är det lite "tacky" att ha blå innerbelysning och ska man kanske satsa på vitt sken istället?
Någon som vet om det är lagligt, godkänt vid besiktningen?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av aanton
#1256416
FORSV50, lägg gärna upp en bild med nya belysningen i parkeringsljusen, är också inne i samma linje! Och angående kupébelysningen, lägg upp en bild där också så får vi se :-)
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1256419
Här kommer bilder. Inte de bästa men de jag har nu. Positionsljus gör väl sig bäst i mörker.
20180623_191723.jpeg
20180623_191723.jpeg (47.83 KiB) Visad 783 gånger
Screenshot_20180623-191541.jpeg
Screenshot_20180623-191541.jpeg (31.29 KiB) Visad 783 gånger
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1256420
Nej, det är bara stilpolisen som bötfäller blå innerbelysning :P
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]