NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Filippo76
#1256040
Tittar lite efter en V50 som andrabil i familjen. Har ingen erfarenhet av dessa, äger en XC70 -15 och är toppnöjd med den. Men tänker att en V50 kan duga som andrabil. Vad bör jag titta efter på dessa, förutom rost?
Jag ser att det cirkulerar några AWD också, hur är Haldex och diffarna i hållbarhet?
Är T5 något att överväga?
Prisnivå 25’ - 35’
Senast redigerad av 1 Filippo76, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1256131
Först måste nämnas att detta är en körglad bil. det är ju egentligen en Ford Focus som var en framgångsrik rallybil, som Volvo byggt en ny överdel på. Kruxet är att arvet från Ford är kanon när det gäller chassit, men är rätt så sunkit när det gäller drivlinan. Fords bensinare 1.6 och 1.8 är ok men ack så slöa. Etanolvarianterna "F" är lika slöa men har också diverse problem. Diesel med 2.0 D går som en skott men pertikelfilter skall bytas vid 12000 mil till en kostnad av ungefär samma dvs 12000 SEK. Sen kan diverse problem tillstöta typ skenande motorer osv.

Dom säkra(allt är relativt) motoralternativen är:
Bensinare: 2,0, 2.4, 2,4i, T5
Diesel: D2 och 5-cylindriga dieslar(Alla andra med eolys=problem)
Regelbundna oljebyten är ett krav, kolla servicebok!

Undvik AWD om inte hästtransport är ett krav(köp en DACIA istället).

Jag har berikat min släkt med 2 stycken 2,4i manuella 05 resp 07 och en 2008 T5 manuell, dvs motorer från Skövde och växellådor från Köping. Driftsäkert =Ja, Törstigt=Ja, Totalekonomiskt=Nja, Roligt=Ja.

T5:an fungerar som min bekväma motorcykelersättning(jag fyller 65 i år).

Halvljuset är en katastrof innan facelift 2008.

lycka till med ditt köp!

/Hasse
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1256151
Körde min gamla V50 1.8 (ej F) MY06 i förra veckan. Tyckte den ändå känns förvånansvärt modern att köra samt lättkörd med. Känns även pigg för att vara en 125 hk sugmotor, passar bra i stan och går bra på 90-vägar med. Att ligga och tugga mil på motorvägar har jag gjort med men då varvar den rätt bra men utför jobbet.

Skulle jag letat idag så skulle det nog blivit en MY08 eller nyare i första hand

Saker att se upp med är väl annars generator, ac samt ett av klädslarna som spruckit på förarsätet, tror det heter t-tec?
av Filippo76
#1256183
Med hänsyn till att frun lagt beslag på XC:n så lär jag åka med denna. Och jag ska titta på nån T5 och se vad den har att erbjuda. Verkar vara några objekt med rost i framskärmarna. Inte livsavgörande men lite iaf.
Jag blir antagligen totalt uttråkad med en sugis på 125hk eller liknande. Men å andra sidan ska den ta mig från A till B och inga långturer.
Den ska ha drag, för att kunna åka till tippen typ. Sedan är det alltid välkommet med silvermetallic.
Tack för era svar



Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Haddock
#1256248
Jag får verkligen leta mad lykta för att hitta rost på min -06 2.0 d . Det är en av dom sakerna volvo/ford har gjort bra. Den är inte efterbahnadlad men håller bra emot rosten.
av Haddock
#1256249
Om du funderar på disel så testa att diselvärmaren fungerar. Vanligt fel och dyrt att byta. Samt ac varmt och kallt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1256260
Haddock skrev:Jag får verkligen leta mad lykta för att hitta rost på min -06 2.0 d . Det är en av dom sakerna volvo/ford har gjort bra. Den är inte efterbahnadlad men håller bra emot rosten.
Samma på min förra V50, finns fortfarande inte ett spår av rost. Däremot har det hänt att listen som man öppnar bakluckan med legat emot på tidiga årsmodeller. Där gjordes den även om lite senare då den första versionen samlade en massa fukt med, brukar upptäckas lättast med att se efter om skyltbelysningsarmaturerna ser typ nya ut eller helt "solkiga"
av Filippo76
#1256309
Micce1980 skrev:
Haddock skrev:Jag får verkligen leta mad lykta för att hitta rost på min -06 2.0 d . Det är en av dom sakerna volvo/ford har gjort bra. Den är inte efterbahnadlad men håller bra emot rosten.
Samma på min förra V50, finns fortfarande inte ett spår av rost. Däremot har det hänt att listen som man öppnar bakluckan med legat emot på tidiga årsmodeller. Där gjordes den även om lite senare då den första versionen samlade en massa fukt med, brukar upptäckas lättast med att se efter om skyltbelysningsarmaturerna ser typ nya ut eller helt "solkiga"
Intressant, har sett flera på blocket med rostiga framskärmar. Antar att det beror på hur man sköter bilen..
Men T5, finns det några komponenter som ofta felar där?
Drivknutar, turbo, lyftare i topp osv?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Filippo76
#1256325
Micce1980 skrev:Vad planerar du att lägga på inköp av bilen?
Ca 20’-35’. Allt beror på skick. Hittar jag en välskött med få ägare så betalar jag gladeligen mer.
Flera av de jag hittat har gått långt, men antar att i denna prisklass är det så.
Ska titta på en T5 imorgon som gått ca 24”

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom