NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Abe
#1255544
Har en s40 från 2007 2.4 170h.
Sätter igång bilen och kör 2-4minuter ac kyler som den skall men någonstans under dessa minuter så börjar den blåsa varmluft. Stänger av bilen låter den svalna och kör igen då funkar ac men samma sak efter någon minut börjar den blåsa varmluft. Den har testats för läckage och så men allt är ok på den fronten. Verkstaden sa att jag måste byta ac kompressor vilket kostar skjortan, kan man lösa detta på något annat sätt billigare:) tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 Abe, redigerad totalt 0 gånger.
av Abe
#1255546
Minsta belopp är 8000:- och uppåt från begagnad till en helt ny kompressor.
av Okalettos
#1255695
Hej Abe,

Vill bara berätta en historia ang ac.. Visserligen kanske vi inte har exakt samma symtom men ändå..
Min kompis har en Honda Accord som under någon månad kylde väldigt nyckfullt, ibland inte alls.
Felsökning visade dock att det fanns gott om kylmedium.
Verkstan fann heller inga felkoder.
De bypassade således klimatstyrenheten och konstaterade att kompressorn gick igång som den ska och kylde kontinuerligt..
Felsökningen gick på 900 med slutsatsen att felet var elektriskt eller elektroniskt..
Vi började klia oss i huvvet hemmavid och letade upp vilka åtkomliga reläer som kunde vara inblandade och vi fann 1st, som vi tog loss och bad en vän försöka mäta om det fungerade.. Men han kunde inte avgöra det riktigt.. Så vi satte tillbaka reläet.. Och tro på f-n om inte acn började kyla och har gjort så nu helt perfekt i flera månader! Så av allt att döma drar vi slutsatsen att det var reläet som spökade (kärvade?) och fått en vederkvickelse av att vi tog loss det och försökt undersöka dess funktion i bänk.

För att knyta an till din bil Abe.. Hur säkra är verkstan (och du) att det verkligen är kompressorn som är defekt..?

Mvh :)
av Abe
#1255724
Hej Okalettos!
Tacksam för ditt svar. Har haft bilen hos olika verkstäder även pratat med volvo deras svar har varit ny kompressor. Har själv kollat säkringar relä allt ok. Har läst om shimsning av ac och vet ej om det är möjligt på just min bil då alla mekaniker sagt att det inte funkar på denna modell.
av flub
#1255739
Hej,
Kolla på kompressorn när du har bilen igång, snurrar ytterdelen med så funkar magnetkopplingen och borde inte behöva shimsas.
För att se om det går att shimsa lär du kolla upp vilken kompressor du har och söka efter sprängskissar och se om det är brickor emellan alternativt demontera ytterdelen på magnetkopplingen.
av Abe
#1255744
Hej flub!
Tacksam för ditt svar. Skall kolla upp detta imorgon då bilen inte är hemma.
av injonil
#1256108
På V50 går det att mäta avståndet mycket enkelt; fram med bladmått och mät. Kommer dock inte ihåg hur vilket mått det ska vara med det går att googla sig fram till. På V50 går det även att shimsa utan att ta loss kompressorn.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]