NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Miinan
#1255176
Bra fråga.. ja har bytt skivor fram 2 gånger på typ 1000mil, andra gången så smög jag med bromsen en hel tank så att skivorna skulle få "köras in" men likt förbannat så är dom skeva igen.. fattar inte vad.
Jag ska under nån dag och kolla alla bustningar och hoppas hitta något...
av Haddock
#1256256
Hur känns bilen när du bromsar? Innan bussningarna byttes så kunde det kännas som om hjulen bromsade men chassit fortsatte framåt eller åt sidan om man svängde. Gav även viss inverkan på skivorna mins jag bytte flera gånger strax innan och knappt någon gång efter byte av bussningarna.
av kvillebäck
#1256399
Jag GISSAR på att det är bakre länkarmsbussning som är dålig. Då slår hela länkarmen fram och tillbaka när man bromsar det räckte för mig. fick byta skivor direkt efter det.
av dieselputte
#1256460
Som kvillebäck skriver, det beror ofta på dålig bakre länkarmsbussning fram. Både v och h var helt slut på min bil, det wobblade friskt i ratten när man bromsade. Bytte bussningar och inte ett wobbel vid bromsning efter det. Orsaken till skeva skivor vill jag nog mer skylla på delar som kärvar i bromssystemet, bromskolv som går trögt så belägg ligger an hela tiden, rost i okets lagerspår där glidbulten glider. Nyper glidbulten fast istf att fördela kraften mellan inre och yttre belägg så får man bara bromskraft från ena sidan , vilket kan resultera i skev skiva.

Känn på skivorna fram efter några km körning, bromsa ytterst sparsamt under körningen (motorbroms, rulla tills stopp) , känn därefter på skivorna, är de heta är det troligen pga anliggande belägg= riv isär och rengör, motionera okets kolv, smörj och prova igen.

Jag går igenom mina samtliga ok 2 ggr per år i samband med säsongsbyten av hjul. Har bytt skivor en gång vid runt 8000 mil, nu c 16500 och 12,5 år.

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)

Lös motorlampan och visade det nån fel[…]